Tuesday, August 14, 2018

Sesi Luahan

Musim bahang balik, kan? Dah seminggu juga asal pukul 12 ke atas je mesti saya terbangun sbb muka berminyak2 dahi berpeluh2 pastu zass amik towel, mandi. Kalau belum isyak sblm tidur td, isyak terus lps mandi. Dah settle tu biasanya akan terkebil2 cari makanan kt dapur.  Biasanya makan roti jela. Kalau rajin sikiiit, buat scramble egg, letak kt roti, tuang sos cili, katup dua. Kalau tak berapa nk rajin, sapu je peanut butter. Kalau ada milo ais A tapaukan utk dinner mgrb td, slurrp slurrp sedapnyeee minum time2 bahang gitu kan. A ada je pesan kalau lapar tgh2 mlm, kejut la dia, nnt dia gi tapaukan pape. Tp xpe, yg tu kita simpan utk kegunaan masa kita ngandung nnt. Baru la rasa princessnya bila ngandung lalalala.

Oh lupa nak introduce. A tu suami meolls ler. Panjang nau nak taip en.Ubi hahah. Kasi anjakan paradigma sikit panggil beliau A je kt sini.

Ha balik pasal cerita pasal bgn tgh malam. Bahang satu hal.. nk dijadikan cerita ntah knp sejak malam kelmarin, tetiba saya dgr bunyi air - mcm terlupa tutup pili air/pili bocor. Jenuh A check kt dapur, kt bilik air, kt shower room, pili all ok. Takde lgsg kesan air paip tak bertutup. Tapi bunyi air mengalir tu mmg clear gila. A ckp, bunyi dari jiran sebelah kot.. hehh takkan lah kan.. sebab jelas gila kedengaran bunyi air tu. Last2 subuh smlm A dpt kesan dari mana dtgnya punca bunyi air tu. Rupanya dari tangki air rumah kitorg sendiri!

Tangki ni duduknya kt tingkat atas. Kitorg pulak mmg tak utilise pun tingkat atas rmh ni. Tidur pun kami bentang kt hall bawah je sbb atas, panas lit lit mcm kt afrika nun. Gitew hyperbola Cik Gayah. Sbb tu in the first place, tak ter-trigger pun punca bunyi air tu dtgnya dari tangki rumah.  Pelik gila knp tetiba tangki ni 'terisi' air. Maksud saya, all this while tangki tu tgh isi air sikit pun xde keluarkan bunyi apa2. Tetiba kelmarin rancak nau bunyi mcm tangki tgh fill up air. Pelik kan? Kan? Kan?

Dah 3 hari tp masih tak dpt jwpn. Sedikit terganggu dgn bunyi air tu sbnrnya. Sbb saya jenis yg kalau nk tidur, all kena gelap and silent. Unless kalau saya super exhausted atau makan ubat, then blh tidur dlm keadaan apapun. Honestly, ada je merungut dlm hati pasal rmh ni. Serba serbi ada je tak ok dgn this house. Kalau nk be demanding, ada la kot dlm 8pages saya list out kn apa yg kurang kt this house. Tapi, syukurlah Allah masih tak ambil sisa2 rasa insaf dalam hati ni. Lumrah sifat manusia kan.. iman turun naik. Lps merungut, alhamdulillah masih igt utk istighfar, masih blh doakan Allah tempatkan A dlm syurga, sbb beliau sediakan rmh ni utk saya dan Affan. InshaaAllah satu hari nanti Allah akan turunkan rezeki utk ada rmh sendiri. A selalu genggam tgn saya dan cakap camtu. Amin, inshaaAllah inshaaAllah.  Kitorg pun baru nk masuk 4tahun nikah. Kalau memasing anak ongkaya mungkin la kawin2 jek terus ada rmh/blh beli rmh. Tp ni x.. A bkn anak datuk. Datuk cucu berderet je. Saya pulak bkn PhD holder income puluh ribu sebulan.

Ada masa kita merungut bkn sbb kita lgsg tak tahu nikmat bersyukur. Tp kita merungut utk mengeluarkan apa yg negative dlm hati dan pemikiran kita. Let the negativity out and remains the positivity inside you. Merungut kalau blh membawa kpd kebaikan, apa salahnya merungut sekali sekala. Cth - saya selalu merungut tak suka ada cicak dlm rmh. Pastu A explain, cicak akan ada kalau rmh ada semut sbb cicak makan semut. So tindakan saya is to get rid off semut. Pastikan tiada sumber2 yg blh membawa kpd kehadiran semut. Ini termasuklah menjadualkan A utk buang sampah ke luar, sblm tidur setiap malam. A pun on je dgn jadual tu sbb smbil buang sampah, beliau blh fufu (smoke) kt luar rmh. All in all, one happy family. Tu yg penting.

Sama juga mcm menangis. Not all tears bermakna korang fail and terus forever at bottom low. Eh mcm beria nau pulak saya membebel. But hopefully uolls yg baca ni can get my points. Hm tu jela dulu kot nk luah for now. Tata!

No comments:

Post a Comment