Assalamualaikum!
Resepi ni lagi la simple nakmatikk. Jom cekidaouttt!
Bahan2 :
Sepotong ikan tenggiri
Lada hitam 10 biji
Garam kasar secukup rasa
Minyak setengah sudu besar
Cara masak :
1. Tumbuk kasar biji lada hitam
2. Lumur lada hitam yg dah ditumbuk pd ikan tenggiri. Sprinkle kan garam kasar sekali.
3. Utk memanggang/grill, panaskan minyak masak & terus letak kepingan ikan tenggiri tu td. Kiranya takyah perap semalaman ke setengah jam ke.. Lepas lumur terus grillkan.
4. Biarkan ikan dipanggang around 4-5minutes each side sblm panggang satu side lg.
Taraaaa!!
Crispy on the outside & yummy on the inside. Plus, heaven gila bila tergigit garam kasar tu hahahahah.
Selamat mencuba pd yg baru belajar memasak!
Showing posts with label lauk maha ringkas. Show all posts
Showing posts with label lauk maha ringkas. Show all posts
Sunday, August 25, 2019
Friday, August 23, 2019
Masakan pantang mudah - Ikan bawal putih
Assalamualaikum!
Firstly mestila nk bgtahu yg Affan dah ada adik! Alhamdulillah.. 😀😀 Tapi all cerita pasal adik later la k saya storymori. Semua masih dlm draft box. Kita up cerita lauk pantang yg maha mudah dulu ni aci tak?
Nama menu :
Bawal putih steam bodo curah sup halia.
Mujurla ikan ni A beli dh siap2 disiang. Kalau blm siang, besar hrpn smpi ke sudah ikan ni saya x masak 😬
Bahan2 :
Ikan bawal putih
Bawang putih 2 ulas
Bawang besar 1/2 labu
Halia 1 ibu jari
Air
Kiub pati ayam knorr 1/2 kiub
Lemon 3 hirisan - if xde sokayy
Kekdah masak :
1. Prepare your steamer. Actually Cik Gayah takde steamer. So what I did.. saya pakai pot biasa (yg ada penutup) with penapis aluminium (big size).
Isi pot dgn air. Anggaran 1 1/2 cawan air. Masukkan jg 2 hirisan lemon. Ni konon2 nk hilangkan hanyir ikan la. Poyo jek Cik Gayah. Kahkahkah!
Mula didihkan air. Api sederhana saja ye puan.
2. Letak ikan atas penapis. Selitkan 1 hirisan lemon kt mulut ikan bawal tu. Utk apa..? Ye pandaaiii... nk hilangkan bau/rasa hanyir ikan. Nak letak hirisan halia & bawang putih pun boleh.
3. Tutup pot supaya wap air terhasil sekaligus meng-create-kan kaedah steamer.
4. Steam kan ikan bawal anda selama 20-25 minit. Sementara tggu ikan bawal masak, bolehla pi basuh beras & masak nasi.
Juga, boleh lah start masak sup halia utk dicurah atas ikan bawal satgi.
Juga lagi, boleh lah buat roti ice cream kepit ni sat buat kunyah2 sbb ibu menyusu mmg lapar sokmo lulz.
5. Cara buat sup halia. Panaskan minyak masak. Tumis bawang putih, bawang besar & halia sampai caramelize sikit warna depa.
Kemain nyebut caramelize.. pdhal nk suh bg bahan tumis tu bertukar warna jd garing2 manja jek. Ni semua pengaruh 'Chefs' Line' nengok kt Netflix malam2 masa tgh pump susu utk adik.
6. Masukkan air. Nak kuah byk, masuk air byk sikit.
7. Masukkan jg kiub pati ayam knorr.
8. Angkat ikan bawal putih dh siap steam letak dlm mangkuk. Then curah je sup halia yg dh siap masak td.
Taraaaa!!
Nampak mcm pale sikit kan the color? Tp rasa dia... fuhh.. mkn dgn nasi panas2. InshaaAllah susu bdn meriah sbb lauk sedap jd nasi mkn bertambah hahahah!
Selamat mencuba kpd yg baru nk belajar masak!
Friday, January 16, 2015
Enjoying Me-Time
Baru lepas tengok Cinta Ilahi. Menggeletis sengsorang tgk cerita tu. (En.Ubi keje malam) Syok sgt tgk bila Hud usaha nak tackle heroin apedah nama lupa. Teringat zaman kegemilangan bila en.Ubi usaha nak tackle iolls. Uh takpelah kita tinggalkan kisah zaman kegemilangan tu sbb skrg bukan lagi zaman bila dgr lagu boleh feeling2 mcm berkait jek dgn kisah cinta diri ini. Hewhew. Skrg zaman kena perbanyakkan mendengar kuliah pasai rumahtangga, tanggungjawab suami isteri, pengurusan kewangan dan persiapan bersalin. Heh?
Taktahu merapu apa tp yg nak diceritakan sbnrnya ialah i am now really enjoying my me-time. Selalunya bila en.Ubi keje dan saya dok sorang kat rumah, tak dan dua jam sekali mesti ping beliau merengek sebab takde kawan nak kacau. Tapi mlm ni mcm lain sikit. Rasa mcm oh best pulak duk relax sendirian kat rmh. Lepas solat boleh doa nangis2, masak ikut tekak sendiri, ngadap tv dgn volume rendah (saya jns yg tgk tv x suka volume mcm kn rmh kita je ada tv) dan boleh berambut seperti kak limah yg femes itu.
Like i mentioned just now, lauk blh masak ikuttahap kemalasan tekak sendiri. Macam malam ni, rasa nk habiskan baki isi ayam sbb esok ada pasar tani jd nk beli lauk baru yg fresh. Nak buat nasi goreng, telur dah habis. So lauk paling malas mudah yg boleh dicampak-campak je teknik memasaknya ialah ayam masak kunyit. Bukan ayam goreng kunyit ye sebab mmg saya tak goreng dulu ayam tu. Potong kasar2 bawang kecik 2ulas, tumis, campak isi ayam yg dah didadu, letak serbuk kunyit sikit, garam sikit, potong satu rantai kacang panjang (satu rantai?), campak kacang panjang, tuang air sikit. Kacau kacau kacau sampai isi ayam dah masak dan kacang panjang dah rangup. Patahkan cili padi 2, campak. Tutup api, cedok masuk pinggan.
Taraaaa!!
Makan dgn nasi putih panas. Dah suapan kedua baru baca Allah humma bariklana sampai habis -_-"
*cedok nasi guna sudu ye puan-puan barulah terbukti kemalasan di tahap maksima. Oh dan jua selepas itu sudu itu digunakn pula utk mencedok lauk. Jd selepas mkn hanya perlu basuh satu sudu. Bijak kan puan-puan?*
Saya pun taktahu pasaipa me-time mlm ni mcm heaven sgt. Intan payung jgn risau ye. Guwe masih cintain luh :p Yang benar donggg~
One step forward by en.Ubi on his business. I pray that you will be blessed by Allah for everything that you pray and work on. Jangan lupa saya masa dah senang nanti ye :')
Taktahu merapu apa tp yg nak diceritakan sbnrnya ialah i am now really enjoying my me-time. Selalunya bila en.Ubi keje dan saya dok sorang kat rumah, tak dan dua jam sekali mesti ping beliau merengek sebab takde kawan nak kacau. Tapi mlm ni mcm lain sikit. Rasa mcm oh best pulak duk relax sendirian kat rmh. Lepas solat boleh doa nangis2, masak ikut tekak sendiri, ngadap tv dgn volume rendah (saya jns yg tgk tv x suka volume mcm kn rmh kita je ada tv) dan boleh berambut seperti kak limah yg femes itu.
Like i mentioned just now, lauk blh masak ikut
Taraaaa!!
Makan dgn nasi putih panas. Dah suapan kedua baru baca Allah humma bariklana sampai habis -_-"
*cedok nasi guna sudu ye puan-puan barulah terbukti kemalasan di tahap maksima. Oh dan jua selepas itu sudu itu digunakn pula utk mencedok lauk. Jd selepas mkn hanya perlu basuh satu sudu. Bijak kan puan-puan?*
Saya pun taktahu pasaipa me-time mlm ni mcm heaven sgt. Intan payung jgn risau ye. Guwe masih cintain luh :p Yang benar donggg~
One step forward by en.Ubi on his business. I pray that you will be blessed by Allah for everything that you pray and work on. Jangan lupa saya masa dah senang nanti ye :')
Subscribe to:
Posts (Atom)

