Tuesday, October 29, 2019

PERSEDIAAN TEMUDUGA SPA : Saya ada diploma/ijazah, perlu masukkan sekali tak?

Update cepat-cepat sebab rasa sangat bersalah pada yg bertanya tapi saya seriously tak menyempat nak reply satu-satu!

Rasanya ni musim interview SPA (especially position N19) so hit utk entry Cik Gayah berkenaan pengalaman temuduga SPA pun mencanak-canak naik everyday. Memanglah tak setinggi hit blog popular lain, tapi hit camni pun Cik Gayah rasa dah dedebau hahah 😆



In continuation pada entry Persediaan Temuduga SPA : Resume , soalan yg PAAAAALING BANYAK saya terima ialah..

Saya ada diploma/degree/ijazah. Perlu tak saya masukkan sijil diploma saya dalam resume?
Saya ada diploma/degree/ijazah. Perlu ke saya berterus-terang pada interviewer atau tipu?

Ok first thing first, kalau nak dapat rezeki yg berkat, jgnlah mulakan dengan menipu 😥 Ada sorg pernah email saya.. dia bagitahu yg dia dah berkeluarga (ada husband, ada anak), perlu tak rahsiakan dari interviewer? I was like - erk, kenapa nak rahsiakan? Janganla camtu. Kalau dah memang Allah tentukan jawatan tu rezeki utk kita, tengah mengandung tunggu hari nak bersalin pun boleh lulus interview tau 😀 Boleh jadi rezeki kita tu Allah datangkan melalui pasangan atau anak-anak kita.

Berbalik pada soalan yg paling kerap ditanya tu, this is my template reply bila tak sempat sesangat nk respon satu per satu.

hi dear!

akak x really sure tau. tp ni akak share based on my experience masa akak iv tu k.

kisahnya.. mmg ada calon yg sama2 iv dgn akak, yg ada cert dip n degree (tp go for iv utk position spm level)

so masa pegawai daftar semak all the documents yg we brought (tapisan pertama sblm masuk ke bilik iv), the pegawai tu yg ckp kt the calon. 
"eh ada dip (cert)?" 
"ni ikut nasib la ye interviewer bg lepas ke x"

something like that.. so if you were asking me, perlu ke x include cert yg higher (dr position iv).. akak rasa dip is still acceptable tp if degree cert better dont.

again, yes mmg bgantung pd nasib kita dpt interviewer yg ok ke x. ada yg ok, mmg dorg fhm je, kita ada higher kelulusan but willing to apply for lower position (than our cert). and ada jg interviewer yg very strict. you see.. in a room, there will be 2 interviewers. kdg sorg tu jenis tak kisah, n happen to be yg lg sorg tu jns strict.

akak doakan urusan iv awak dipermudahkan. dan selamat berjaya dear!

Siapa yg dapat reply template camni, harap jawapan ni dapat membantu korang punya preparation! And to those yg saya tak reply tu, sorryyyyyyyyyyyyyy...!

Last but not least, check out entry SOALAN TEMUDUGA JAWATAN PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) N19 SPA if you guys haven't read it.




6 comments:

  1. hi kak. thanks sebab dah update 😃 bukan apa. nak prepare awal supaya tak nervous. harap2 lembut la hati si interviewer tu 🤭

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akak. Boleh tak saya nak mintak email akak. Sy nk tnya akak ada dip jgk or deg.

    ReplyDelete
  3. Prinsip SPA sekarang ni one step lower.. Means kalau ada degree hanya blh apply jawatan yg bertaraf degree atau diploma / matrikulasi... Tak boleh apply jawatan gred spm... Baru berlaku ni ada seorang calon tu temuduga nya di hold kerana mohon ptpo n19 tapi ada degree..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai nak tanya if skrg ni awak mentioned prinsip skrg pakai one step lower so iv nanti kena include sekali ke sijil degree? hehe

      Delete
    2. Haa jawab ke tak tu. menunggu jugak ni

      Delete