Friday, March 21, 2014

Nikmatnya sihat

Sbnrnya saya xde mood nk menulis. Tp sbb rasa nk alihkn perhatian diri sndiri kpd hal2 lain dr melayan kwn bersembang non-stop, hence i write. Saya perasan ever since saya sakit, saya kurang bcakap. Sbb? Byk sbb. Antaranya sbb suara saya jd super perlahan atau tenggelam. Jd, supaya org blh dgr apa yg saya nk ckp, saya kena jerit sikit. Tp hakikatnya org dgr volume biasa je dr saya. Dorg tak expect pun saya jerit. Beza dgn masa sihat dulu, time bercakap biasa pun sebatu dgr agaknya. Tu baru bercakap, if time saya ketawa berdekah2 sampai semput2, berbatu2 jauhnya org blh dgr gamaknya ye.. so back tu hal suara perlahan td, bila nk bckp kna jerit, in the end saya penat. Saya mengah. Yelah nk jerit tu guna tenaga yg lbh kn..? So dr situ jd pnyebab saya 'kurang' bercakap. Alasan lain, sbb lidah saya 'berat'. Yepp. I find my tounge x selembut masa sihat. But the good thing is that, bila saya zikir or bca quran, lidah saya lembut je mcm biasa. Dr situ mndidik saya utk lbh lbh lbh bykkn bzikir and bca quran. SubhanAllah kan? :) Btw, sikit saya nk selitkn kt sini.. hargai masa sihat korang. Masa sihat ni rebutlah peluang utk buat ibadah. Dh sakit mcm saya ni, terasa sgt Allah ambil nikmat sihat dr saya. Semoga sakit saya mnghapuskn dosa2 saya. InshaAllah. Dan semoga sakit saya ni mnjadi pedoman buat yg melihat, mengenali, mengetahui. Saya berdoa, cukuplh saya sorg yg sakit. Biarlah kenalan2 saya ambil iktibar dr hal yg brlaku pd saya. Takperlu mereka hadapi yg sama utk mnghargai nikmat sihat. Saya kadang2 terfikir nk tulis wasiat. Dan jika mmg perlu saya tulis wasiat, bnda pertama yg saya nk tulis ialah supaya kita semua jaga hak Allah. Diri kita ni hak Allah. Jagalah luar dan dlm. :)

No comments:

Post a Comment