Sunday, June 22, 2014

Sedekah

Intro biasa.. tak boleh tidur. Ni pun menaip dalam gelap. Rasa nk cakap2 tulis2 lps terbaca berita budak yg 'dijumpai kering' dlm rumah berseorangan tu.

To be honest, saya baca tajuk sekali imbas je. And masa late lunch td nmpk kt iklan berita utk mlm ni, psl tht kid. Im not planning utk baca the whole story or dgr berita penuh pasal budak ni. Why? Sbb saya tak sampai hati!! Dan of course rasa marah sgt dkt people. Marah kt diri sndiri juga. Marah sbb saya kdg2 takde selera makan utk sihatkn bdn sedangkn ada org di luar sana yg kebuluran mahu mkn. Yep i know kt negara ketiga di luar sana mmg hidup daif jg, perang, darurat. But the kid's story i felt like - oh.. if only i found you dear (sbb kita dok di megara yg sama!), akak akan usaha yg terbaik utk awak. Sedih.. sgt sedih..

Saya skrg belajar didik diri utk ringankan tangan bersedekah. Belajar sedekah bukan sekadar nah cheq bagi lima kupang. No! Byk yg perlu saya belajar ttg sedekah. Ini antara kesedaran saya sndiri sedekah:

- biar betul betul ikhlas! Tolak tepi segala keraguan ttg adakah sedekah kita tu pergi kpd org yg betul? pergi kpd jln yg betul? Makcik ni mesti under sindiket blablabla. Tolak tepi segala prasangka saat dh ada nawaitu nk bersedekah. Sbb selagi kita berprasangka, selagi itulah kita menahan diri kita dari bersedekah.

- kejar sedekah di rumah Allah. Saya kerap bila time nk menghala ke msjid ke surau ke, nawairu mencanak2 tp dh selesai solat sokmo short term memory lost. Mencik tau i. Selalunya bila dh dlm kete baru akan - eh laa.. td niat nk sedekah. Hmm...

- belajar sedekahkan sesuatu yg paling berharga buat diri kita. If dlm purse ada note rm100, rm50, rm10, rm5. Agak2, mampu tak kita tanpa berbelah bahagi, masukkan note rm100 tu kt tabung masjid?

- kalau dengar ada org nk pergi umrah ke haji, jgn sibuk nk kirim jubah ye Eton.. Cuba kirim wakaf. Wakaf telekung ke, wakaf quran ke, wakaf slipar jepun ke. Saya pernah tertanya sndiri, "What if xde org guna pun item yg kita wakafkn tu?" Istighfar sndiri saya. Kuasa Allah! Kalaupun bukan harini ada yg menggunakan, mungkin bila saya dh tiada nnt baru akan ada hambaNya yg tergerak nk gunakan item wakaf tu. Dan dgn janji Allah, bukankah tiada yg memutuskan antara amalan sedekah dgn kematian? Subhanallah..

Mudah? Tidak.. Percayalah, saat kita ingin bersedekah, itulah saatnya yg kita berperang dgn diri sndiri. Istighfar byk2. Smoga istighfar tu dpt melembutkan hati kita pd kebaikan.

No comments:

Post a Comment