Thursday, June 11, 2015

Pengalaman Mengandung (anak pertama) : Simptom

{auto published entry}



16 Mac 2015

Assalamualaikum. Saya keje malam (lagi). Td lepas dah siapkan keje, cuba untuk melentok kepala atas meja siap set alarm konon nk tidur barang sejam setengah. Tak berjaya. Makanya, menulis lah.. You can tell by the date (underlined) yg this post is kinda reversing the globe of my life. Masa menulis ni tak berani nk post out open to the readers. Hm well...

















En.Ubi, bakal jadi Babah.

:)






















Ye saya. Isterinya itu, guwe loh, udah dihamilin oleh beliau. Kekekekekek. Malu titew tau :p

Moh le saya share kan pengalaman-pengalaman kali pertama mengandung untuk yg sudi baca dan sudi berkongsi kegembiraan kami ni.

*****

Simptom-simptom awal mengandung


1. Cramp ari-ari terlalu awal dari tempoh sebelum period 
It was in February this year. Saya mula rasa cramp ari-ari (bahagian bawah perut. Saya tak tahu english word for this. My bad) macamkan nk senggugut. Tapi musim senggugut kali ni way too early dari tarikh saya sepatutnya pegi jepun (period). Saya ada beritahu en.Ubi tapi beliau buat rilex je sbb taknak dah false alarm mcm bulan-bulan lepas. (tiap2 bulan lepas menikah sokmo ingat dah pregnant tapi 2-3 hari kemudiannya period).

2. Badan lesu semedang
Saya memang azalinya pemalas tapi ni bukan pemalas yg dibuat-buat. Lesunya badan Cik Gayah hanya en.Ubi jelah yg bisa mengadapnya. Masuk dapur tak lalu. Duduk hall teman en.Ubi main dota tak lalu. Cuci bilik air tak lalu. Kejenya nak telentang je. Pastu kalau en.Ubi offer nak picit kaki, sampai ke pinggang ke tengkuk Iolls pergunakan beliau. Lenguh kat pinggang yang, lenguh kat tengkuk ni ha yang, eh lenguh balik kat betis td yang, ehh lenguhnya tuh di sini yang. Hah satu badan lah lenguh! Kekekekek. Yg en.Ubi pulak layankan jelah ngurut demi nk bagi saya diam dan tidur, baru lah beliau aman nak main dota en en ennn.

3. Lambat period
Ni mmg obvious la kan. Kalau ikut perkiraan en.Ubi, saya baru delay 2-3 hari so he kept on saying, Esok kot period. Hoyess, my period is my husband's business. Saya jenis mark kalendar kt tab jek. Kalau tab takdak bateri, maka saya pun terpinga2 la eh ni patutnya dah period ke belum. Sebab tu bersyukur bila en.Ubi amik berat jadual my period. Kalau ikut ilmu dari ceramah Ustaz Kazim, bab darah seorang wanita memang wajib utk suami ambil tahu, belajar, be an expert.

4. Berselera
Kuuuuuu semangat. Banyak nyo lah den makan jang oi. Kalau pagi tu breakfast roti canai ngan en.Ubi, agak-agak dah separuh roti tu saya makan, tekak ni mcm dah terbayang pulak telan nasi lomak dengan paru goreng berempah. Kalau en.Ubi makan lontong, mata Iolls ni jeling-jeling jek mangkuk lontong beliau tu. Kot beliau tak habis makan, memang servis mangkuk tu bertukar tangan la kat Cik Gayah.

Kat office pulak tak boleh lambat sikit lunch. Kalau lambat je macam mencungap tak cukup udara nak bernafas. Lapaaaaaaaaaaaaaarr. Bab kunyah-kunyah jgn kira la. But the good thing is that saya mengunyah benda yg berat mcm kuih & biskut atau buah. Bukan junk foods mcm keropok ke asam-asam ke.

5. Kerap shishi
Ni bg saya simptom yg paling akhir dan paling ketara yg trigger me to request en.Ubi utk beli UPT (urine pregnancy test) sticks. Ohmai. Sampai rasa tidur terganggu sangat sebab kerap nau nau gi toilet utk shishi. At early days, setiap kali shishi tu banyaknya macamkan saya baru lepas minum sebotol air. Walhal saya bukan seorang yg suka minum air. Trust me, saya ni spesis dalam sehari nak habiskan segelas air manis pun payah. Inikan air mineral. Tapi saya boleh kerap shishi dan kuantiti mililiter setiap kali shishi tu adalah banyak! Malu titew citew camni. Awww -_-"

Kerap shishi tu satu hal. Dah lepas shishi tu pulak saya akan mcm senak perut. As if shishi td tu saya tahan berjam-jam padahal tidak pun. Senak perut sampai kena meniarap, kena merekot utk bg perut or pundi shishi rasa lega sikit. It happens for several days sampai la saya nk minta mc tapi bos pulak evil gilos tak bagi kebenaran.

Miracle-ly, kat office rajin gi toilet juga tp takdela sekerap masa kt rumah. Cuma yg merisaukan saya pulak sebab yg kat office ni saya more to shishi tak lawas. Dah lepas shishi, akan rasa mcm nk terkucil lg tp bila try shishi, sikiiiiit je yg keluaqnya. Sempat saya jeling-jeling kat toilet bowl tu, nampak juga la yg shishi tu mcm ada habuk-habuk.

Hm. Risau pulak. Saya ni ada Baby I ke or ada sakit lain? Dulu dulu dulu zaman kat UiTM Sri Iskandar saya pernah kena UTI (Urinary Tract Infection) - shishi kotor. Sampai kena warded. Kena banyak minum plain water utk bersihkan kidney. After a while, ok dah. Seriau jg kot2 kes UTI tu jd blk.


*****


As I told all of these to en.Ubi, beliau pun pi lah beli UPT sticks. Satu brand Dip N Tell, satu lg brand Clear Blue. Dip N Tell tu jenis yg ada urine cup, tester strip, pastu result dia samada satu line atau dua line. Hat Clear Blue tu pulak yg digital. Jenis yg terus bgtahu dah pregnant berapa minggu.




Saya keje malam, en.Ubi keje pagi. Kami mmg x bersua muka. Jd benda2 tu en.Ubi beli masa beliau dh blk kerja, dan saya buat test tu the next day sorang2. Experienced people on the internet said the best moment to do UPT is by the time you wake up from a long night sleep. Masa ni kandungan Hcg (Human chrionic gonadothoprin) dalam badan adalah banyak jd sgt sesuai la utk buat UPT. Knp kena bergantung pada hormon Hcg ni? Sebab hormon Hcg ni adalah terhasil/terkumpul dari sel chrionic oleh fetal (janin).

Gila bahasa biologi. Rasa mcm dok kat makmal kelas form 4 pulak tetiba.

Jom sambung. Tp saya kn keje malam. Jd saya tak rasa pagi blk keje tu adalah best moment utk saya buat test. Tapi tapi tapi, orang cakap juga, kalau dah memang pregnant, makanya hormon Hcg tu memang akan tinggi dlm bdn. In short, buat bila2 masa pun kalau dah memang pregnant, inshaaAllah confirm akan dpt result pregnant tu.

Saya plan blk keje pagi tu nak tidur dulu, rehat, bgn nk solat zohor nnt baru buat the test. Sampai je rmh, golek2 atas katil, tak juga lena. Pastu mcm biasa rasa nk shishi tak sudah2. Sambil malas2 bgn nk pi toilet tu, ringan jek tangan capai Dip N Tell. So I did the test. Perasaan masa ni xde la teruja. Siap blh main2 air kolah lg masa tunggu the first line appear. As expected, line pertama appear dgn begitu terang dan pekat sekali. Mcm warna merah darah. Tunggu second line takdak. Terus panic sikit sbb if Im not pregnant, mksudnya saya ada UTI kah? Eh pastu teringat lampu bilik air ni dah lemau dah malap en.Ubi belum sempat beli mentol baru utk tukar. So saya pun stop main air kolah pastu lift up tester strip tu, renjis2, cuci urine cup, pastu bawa the strip masuk bilik. Now that my bilik mmg terang dek cahaya matahari maka terserlah lah garisan kedua yg berwarna pink :) Wiwiwi. *Gelek-gelek Mdaudkilau* Tersenyum sorang2 saya. Dari pndangan peribadi saya, line kedua tu sgt jelas cumanya the color is pink. Im guessing it appear as bright pink sbb content hormone dlm shishi saya td tak sebagus kalau saya dapat tidur panjang mlm semalam.

Right away saya text en.Ubi. Jujurnya, saya lebih teruja nak tahu his reaction daripada teruja tengok result UPT td.







Bertuah betul badan. Dpt tahu mengandung je terus tok laki nok beli ke ambo rumoh. Correction!! Cari rmh sewa baru ye Gayah, bukan beli :p Rezeki beli rumah, Allah hold lg buat masa ni. Mungkin kami yg masih kurang berdoa bab ni. Jgn pernah putus bersangka baik dgn Allah :) Plus, all I know now is that Allah has grant us dgn rezeki baby I. Tiada galang gantinya :)


*****

Mcm tu lah ceritanya :) Lps ni saya kongsikan hal2 check up inshaaAllah. Assalamualaikum!




9 comments:

  1. samalah tiap kali pregnant petanda pertama ialah cramp² bahagian perut..pastu barulah muncul petanda lain...


    ReplyDelete
  2. hihihi.. macam2 reaksi kan bila dapat tahu mengandung..

    http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/3-langkah-lahirkan-anak-bijak.html

    ReplyDelete
  3. Macam2 perasaan wktu kita mengandung. Lain org lain pglmnnya😊
    Salam perkenalan.
    Jemput baca
    https://solehahismaildotcom.blogspot.my/2017/11/tips-wanita-hamil-naik-kapal-terbang.html

    ReplyDelete
  4. Sweet sangaaaaat! Suka baca tau hehe. What a wonderful prengnancy news untuk semua suami dan isteri kan kan.. :D

    ReplyDelete
  5. Tahniah. Pengalaman mengandung memang Sgt dirinduiq

    ReplyDelete
  6. Seronoknya baca pengalaman sis ni hehe. What a wonderful experience :)

    ReplyDelete
  7. semoga sentiasa dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
  8. tahniah...!! sye plak..pertama cek kt klinik positif..but still early pregnt..lepas 1 week cek sendiri..1 line jek..tpi..skit ari2..tanda darah sume dh ada...awk tlg doakn sye jgk ye

    ReplyDelete