Sunday, December 14, 2014

13.12.14 Hari kahwin kawan-kawan saya

Harini 13.12.14 indeed a memorable day. Bkn utk saya, tp utk the people I know. Harini, 2 of my friends bernikah di tempat yg sama. Sorang kwn Shell, sorang lg kwn UTM. Bila kwn atas kwn hntr or post gambar masa dorang nikah (or bila dh ijab dan kabul), saya menyeringai sendiri. Sbb background backdrop kedua2 moments adalah sama. Exactly the same. Comel tau cenggini!

If only I was attending both ceremony, mesti org igt saya ni AJK sejid sbb eh lps ore takdi nikoh mung ado gok lg ssini. Hewhew.

Both beautiful ma'am (they are now ma'am yo!) were officially being a wife at Masjid Wilayah/Masjid Negara. Ni antara sejid impian Cik Gayah nk dijadikan tempat menikah zaman cintan-cintun dgn org KL dulu. Masjid ni superb cantik. And one thing about nikah at masjid yg saya suka ialah, semua tetamu akan tend to menghormati rumah Allah. The least, is that, pengantin akan cantik bertutup likup.

Cik Gayah haritu menikah kt Masjid Shah Alam. Tetiba pulak nk throwback majlis sendiri kan... I was so happy it held there 1.sebab saya rasa majlis saya lebih berkat bila semua tetamu menghormati Allah, 2.sebab benda2 yg saya personally nak (mengikut tuntutan agama), tak payah saya susah2 nk berperang dgn adat. Contoh : husband to kiss wife's forehead. Byk ceramah yg saya dgr, that is absolute adat. Bkn tuntutan agama. So bila yg pangkat tua2 dlm fmly gasak soh en.Ubi kiss dahi titew lps sesi batal wudu', saya simply gave an excuse - dalam masjid (tak molek). Pdhal blh je nk terang pjg lebar siap buka video ustaz itu ini. Tp nnt dikhuatiri tersinggung pulak hati org tua sbb mcm kn kita pulak terlebih pndai dr depa.

Oh tp ada satu yg membezakn gambar nikah (saya) kt msjd shah alam dgn gambar nikah (dorg) kt msjd wilayah tu which is proses : masa saya, akad nikah (antara en.Ubi dgn jurunikah) berlangsung kt atas stage. Bakal isteri (saya) kena duduk bawah (sama aras dgn tetamu). Yg dorg punya pulak (bakal suami dgn jurunikah) akad nikah berlaku kt bwh stage. Bakal isteri yg dok bersimpuh kt atas stage. Mungkin takdak isu apa cuma saya teringat ada satu kisah yg berlaku kpd sepupu saya punya kak ipar (sila pening). Dia menikah kt surau kt kg halaman kedah. Fmly pengantin sediakn 2 chia ke apentah namanya. Alaa bntal pengantin duduk tu la. Kan ada 2 chia je kn. So satu pengantin lelaki dudukkan (mnghadap jurunikah), satu lg pengantin perempuab dudukkan (sedikit jarak di belakang pengantin lelaki). Nk dijadikn cerita, jurunikah tu tegur.. kita ni dlm mjls yg sgt2 Allah suka, nabi suka, malaikat pun suka. Syaitan je tak suka. Sbb lps akad nikah maka halal lah tindak-tanduk pasangan yg kita raikan hari ni. Tp apa yg menentukan hari ini? Jawabnya lafaz akad nikah. Siapa yg berurusan masa akad nikah? Jawabnya bakal suami, jurunikah. Yg lain yg terpaling utama termasuklah wali dan saksi. Jd kenapa kita sibuk nk 'tinggikan' kedudukan bakal isteri? Mana hormat kita urusan akad nikah tu sendiri?

Paham dop maksud jurunikah ni? Maksud dia, kot ada 2 je chia laa ni, elok bg bakal suami dgn jurunikah yg guna dulu. Sbb proses akad nikah tu yg kita nk tinggikan, highlight kn, muliakan, fokuskan. Maka seeloknya lah 'ditinggikan' kedudukan bakal suami, jurunikah, suami dan wali. Kalau ada chia, bg depa dok ataih chia. Kalau ada stage bg depa yg dok ataih stage. Bakal isteri untuk diperkenalkan, diumumkan tapi bukan utk dijadikan bahan perhatian bahan tontonan. Lepas2 dah selesai akad nikah, ambik ler balik chia tu. Nk naik stage tu naik ler suami isteri.

In a way, mmg apa yg jurunikah tu sampaikn, ada kebenarannya. Tp sejauh mana agama menitik beratkn tentang isu ni, wallahu'alam. Saya tak habis kaji. Bakal pengantin, kalau confuse ttg ni, Cik Gayah cadangkn hampa dok sama rata ja semua. Sediakn chia 3 ketui. Seketui utk hampa, seketui utk suami hampa, seketui utk jurunikah. Settle.


No comments:

Post a Comment