Saturday, December 27, 2014

Marriage Life at 60days

Just yesterday, en.Ubi and I have remarked the 60th days of our tunggang-terbalik marriage life. Trust me when I said it was a tunggang-terbalik one. And as I foresee it, the tunggang-terbalik life akan berlarutan maybe for the next few months.

I guess this 60th days should have its own chapter so that I can story tell this to my grandchild by time nana & dada (me & en.Ubi. Awww~) celebrating our 60th anniversarry. With Allah wills.

If there is anyone asks me, What have I gone through for the past 60days?, I would answers honestly..

PENAT
#seriously #no jokes
#trust me im a wife.

Tiring because we have to commute here and there like almost every week. Balik rumah parents masing2, balik rumah in laws masing2. Selalunya yg ajak balik ialah en.Ubi. (en.Ubi ni mmg bersifat family-man). And a good wife I am, ehem, will follow walaupun kadang2 badan sgt2 tak larat & feel like need to baring terbongkang kat katil sendiri or feel like want to pakai hot pants je tengok Running Man. I did followed sebab saya tahu, malas2 saya, penat2 saya, nnt kt rmh my parents or my in laws, saya juga yg ralit tengok astro la, tidokan niece la, gossip dgn cousies la.

Other than penat, I'm pretty sure that we both have experienced titik POKAI. Haha. Ada satu haritu, en.Ubi belum gaji, akaun bank saya pulak freeze (tetiba ada credit transaction yg saya takbuat. Habih pitih ambe), adik saya, adik en.Ubi text minta duit. Combine cash money dari wallet en.Ubi dan saya, total tepat2 RM20. Esoknya saya kerja shift 6am, fuel tracker dah blinking. Nk taknak kena isi minyak juga mlm tu. On the way to petrol station, masing2 senyaaaaap jek. Sampai perut berbunyi pun boleh dengar. Allah, suami titew tak makan lagi! And to be honest, saya pun belum makan lagi. Duit ada RM20 je ni. Hm.. Tawakkal isi minyak kete RM10. Omo, taknaik walau satu bar!! En.Ubi ketawa dah. Saya pun nak ketawa tp sbb saya susah hati maka dahi mesti kerut2, moncong mesti ke depan. Baru tampak serious berdepan masalah. Terdengar perut berbunyi lagi. Tak boleh jd ni.. zass gi NZ. Budget mkn roti canai sorang sekeping air kongsi secawang :')

What happen after that let it become our life's secret :')

Apa lg yg saya dah lalui? Oh I must say that Ive become a BETTER COOK (sebab en.Ubi selalu ckp iolls masak sedap hokeyyy walaupun haritu trangtangtang masak sambal nasi lomak tak menjadi. Tetapppppp, dia puji *flip hair*), a BETTER CLEANER (hall, dapur, bedroom setakat ni kemas sokmo). But.. I also.. have became a NON-ATTRACTIVE object. Sighh~ Kalau letak sup bunjut adabi kt sebelah iolls, udah tak boleh beza mana sup bunjut mana sanggul iolls.

Sooooobbbssssssssssssssssssssss.

Mana taknya, tgh bergusti dgn sudip dgn kuali kat dapur kang, tetiba en.Ubi dh blk keje. Siap2 makan kang, nk terus basuh pinggan sbb tak suka sinki penuh, en.Ubi dah panggil teman dia borak sebelum tidur. Yakkkk ini betul2 ngadap beliau dan dgr beliau bercerita hal dr beliau sampai office, buat keje, breakfast apa lunch apa, jumpa siapa, bengang dgn sapa, semualah. Hm bdn letih, perut penuh.. habis je bedtime story cerita, masing2 ha apa lagi. Menguap tak sempat tutup mulut dah lena melayang tidoq. In conclusion, tak sempat nk cun-cun pakei lipstik merah sambil sambut suami blk kje or masa dinner dgn suami.

Dan kerana itu! Azam 2015 nk jd isteri yg cun. Hahah.

Psl yg penat td tu, patutnya bila2 saya tak larat nk gi sana sini, boleh je bgtahu en.Ubi. Not that dia akan paksa pun. Instead dia sgt memahami ragam saya. Cuma kadang2 risau if tak blk, apa kata parents, apa kata adik-beradik.

Tentang pokai tu pulak, hm rasanya dh tiba masa untuk we both bertegas dgn adik-beradik utk depa lebih berdikari sendiri. Kami bukan cop duit oiii. Ni utk kebaikan depa juga. En.Ubi and I myself mmg jns yg bukan simply nk pau duit adik-beradik ke (moreover saya ni anak sulung), duit kawan ke. Unless, dah terdesak dan tersedak baruuulah final option ikhtiar pinjam duit bestie. Tu pun pinjam. Takdak nk pau2 ni (as far as i remember, i never pau sesapa except en.Ubi. Tu pun dia yg offer). Tegas demi kebaikan depa dan rumahtangga kami. Kami pun kena pikiaq nk beli rumoh, nk ada Baby I, nk pi haji.

As a wrap, 60 days of marriage are challenging. Yet, that are the seeds yg buat our love growth even deeper into our heart.





Omentik angat titew sampai spotcheck suami gosok gigi ke tak.. 
Gahahahahah



No comments:

Post a Comment