Monday, January 25, 2016

Pengalaman Mengandung : Sakit gigi dalam trimester pertama

Masa mengandungkan Baby I sebelum ni, saya tak experienced loya2. Tp yg saya kena hadap siang mlm was sakit lenguh pinggang walhal by that time perut belum 'terbentuk' pun lg. Selain dr tu, i literally hate to be so close to en.Ubi. Bila en.Ubi mai dekat je, mulalah saya rasa rimas. Rasa nak kamekameha beliau! Sikit lg saya nk jd super saiya. But this time around, terbalik. Saya loya, tak blh bau itu ini, mudah kembang tekak (tgk minyak masak kt dapur, NO. Tgk telur goreng telur mata, NO. Tgk iklan kfc, NO), muntah teruk smpai there was a time saya muntah darah. (Yg muntah darah tu sbb saya ketagih mkn limau mandarin smpi perut luka - too much acid)

The best part pregnant kali ni, saya clingy gilos dgn en.Ubi! Manja nau nau rasa gi office pun nak bawa beliau pi koje. Rasa nk beliau ada dpn mata 24jam. Tak kisah kalau masing2 buat hal masing2 asalkn saya nmpk je beliau depan saya. Tehee. Dan.. dugaan paling mencabar pulak, masa saya sakit gusi / gigi. Masa ni still dlm first trimester.. baru 8-10weeks tak silap.

Dinding pipi bengkak bernanah. Tekak start kena infection. Dalam masa yg sama, gigi bongsu dh keluar tumbuh habis tp dia tumbuh menyenget. Senget nya pulak tu betul2 menghala ke dinding pipi yg bernanah. Eyyyyyy..! Sakit nya haa mmg sampai nangis teresak2 hentak kaki mulut berdecet2! Masa tggu turn jmpa dentist kt klinik pun saya dh tak pedulik - saya nangis merengek2 mcm budak2. Tabah jelah en.Ubi ngadap saya buat perangai masa tu. Saya rasa saya tak pernah lg menangis seteruk itu dpn en.Ubi tp 2-3hari masa sakit gusi tu mmg hilang Cik Gayah punya macho beb. Pagi gi klinik biasa, ptg gi klinik gigi, mlm kna warded - masuk air sbb bdn dh lembik nau.

Kalau diingat2 balik pengorbanan en.Ubi menjaga dan memujuk saya waktu tu, terus teringat kata2 Rasulullah saw, "Jika aku blh menyuruh seorang manusia menyembah manusia yg lain, nescaya aku menyuruh seorang isteri menyembah suaminya". Dari zaman saya terlantar lembik mcm dah tak mampu nk teruskan kehidupan, sampailah alhamdulillah dapat merasai pengalaman mengandung ni, bg saya en.Ubi lah anugerah terindah dlm hidup ni. Saya bersyukur Allah jodohkan en.Ubi sbg suami saya. Ada jg masa2 en.Ubi ckp saya mcm buat dono jek kt beliau as if mcm dah tak cinta mati kek dio, tp jang oi, Allah juo yg mampu memahami hati den ni ha. Den bajet2 macho yo dopan ekau sbb den suko bonar dongar ekau merengek2 minta perhatian den. Hahah. Eh melalut pulak cerita.

So.

Gigi bongsu tu patut di-operate je (cabut gigi) tp sbb masa tu still in first trimester, so kna hold procedure smpai 2nd trimester. 2nd trimester baby dh kuat sikit - so kalau kna bius sikit2, it wont give huge impact pd baby kita - that is my understanding la. Now that I am already in 2nd trimester, dh blh plan nk consult dentist semula tp itula, blm pergi2 juga.

In total, adelah dlm smnggu saya mnderita dek kerana sakit gigi gusi pipi tekak tu. Doktor hnya mampu bg paracetemol utk kurangkn sakit, ubat surut bengkak, air garam utk bg tenaga dan antibiotik. Selebihnya doktor pun hanya mampu cakap kesian dan suruh saya bersabar.. Mmg saya taat sgt mkn ubat nk baik cpt pnya pasal. But ubat shj x mencukupi hokeh. Berkoyan-koyan en.Ubi belikan koyok. Best jg tampal salonpass tu kt pipi. At least tempat yg saya mnderita sakit tu, rasa cam kebas2 so tidaklah terasa sgt denyut2 penderitaan lg. Bila rasa kebas tu dh hilang, saya tukar baru. Mungkin 7-8jam sekali saya tukar baru. Ada jg skin iritation kt bhgian pipi yg saya duk tepek koyok tu tp alhamdulillah it was very mild iritation dan lps seminggu stop bertampal koyok, iritation kt pipi tu pun hilang.

Gitu la cerita seorang bakal ibu yg menderita sakit gigi gusi pipi tekak segala. Tata~

3 comments:

  1. Salam. Saya pun sama kes dgn awak, 2nd preg yg first gugur. Skrg tgh 6bulan gigi n gusi sakit denyut2. Nak tahu awak dlu cabut ke gigi masa preg? Tadi saya pergi klinik dr x nak cabut, suruh refer hosp govt.. Dilemma ni.. Tolong reply ye tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam Hidayah. Masa saya kena tu masih dlm first trimester jd doktor (swasta) suruh tggu sampai 2nd trimester atau lps bsalin baru cabut/minor operate gusi nk keluarkan gigi bongsu tu. Actually saya pernah baca, ada je certain doktor yg akan proceed cabut gigi/buat minor surgery pd wanita mengandung. Cuma nk 'jumpa' doktor yg nak proceed tu yg tak jumpa-jumpa. Semoga Hidayah dipermudahkan journey mengandung ni dear. Hugs!

      Delete
    2. Huaaa. Gigi bongsu sy dah berlubang. Then sakit die efek gg lain. Nak cabut sangat2. Tp betul la nak jumpa doktor yg nak proceed cabut tu yg susah. Huuu. Doakan sy dipermudahkan. Skang dah 28 weeks. Knplah dulu taknak sakit sblm ngandung. 😭😭

      Delete