Saturday, January 30, 2016

Pengalaman Mengandung : Tukar KK, Buka buku pink, Scan 12minggu

Buka buku pink utk honeybun kali ni was at 12weeks. Dan berlaku sedikit penipuan mengelat sebenarnya >_< Suppose kejiranan saya ni hal2 berkaitan pregnancy kena refer to Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA) Sri Rampai. Tp experienced I had dgn KKIA kt situ (smnjak first pregnancy before) buat saya cari akal nak tukar KKIA. Alhamdulillah saya dapat registered dan buat buku pink kali ni di KKIA AU2. And I am all happy with them - the nurses, the sisters, the doctor. Meh saya nak share caner saya mengelat tukar KKIA ni.

Berdasarkn pengalaman, bila nk register buku pink baby, nurse akan tanya / minta 2 benda :
1) alamat rumah - sila bawa bil api ke air
2) kad / sijil nikah

Step 1, sila call KKIA yg diingini tu dan tanya - KKIA ni cover org yg duduk area mana je? Kdg2 lorong A, B, C blh register kt situ, tp lorong D x blh / kna register kt KKIA lain sbb dh falls under different zone.

Step 2, cari kawan yg duduk dlm listed td (Lorong A, B, C) dan pinjam bil api ke air dia. Tak kisah nama tuan rmh sbb blh ckp yg korang duduk menyewa kt situ. Tehee.

Step 3, call semula KKIA yg diingini dan reconfirm that alamat pinjam ni mmg blh register kt KKIA tersebut (tp jgn la pi bocor rahsia yg hampa pinjam bil elektrik kwn!)

Step 4, dh dptkn confirmation, set appointment utk register buku pink. At this stage, nurse akan tanya kandungan dh brp minggu? Kalau dorg rasa masih awal (say baru 4minggu), dorg akan suggest appointment date masa kandungan dah 7minggu - Contoh je ni. In my case, masa saya call, kandungan was at 8weeks dan nurse suruh register buku pink at 12weeks (nurse gave me a date & time utk dtg). Reason why tggu at 12w, katanya doktor blh scan baby sekali.

*****

Pd tarikh appoinment, of course hidung kembang kuncup happy bebenau nk gi register kan. Macam nk gi terima anugerah je gayanya bila nk gi register buku pink tu walhal perut kempes jek lg. Hahah.

Appointment saya was at 2pm. Best rupanya mai time2 ni sbb klinik lengang  selengang-lengangnya (td org lunch break kan). Saya jd org pertama yg mendaftar right at 2pm tu. Letak je IC dlm registration box kat kaunter lpstu ada nurse bg no.giliran dan instruct suh pi shishi dlm urine bottle. Kt KKIA AU2 ni, methodnya, kome amik sendiri urine bottle dlm toilet - lps dh shishi, tinggalkn je urine bottle tu dkt rak yg disediakan - tp korang kena ingat nombor botol urine td tu (dkt setiap botol urine mmg ada ditampal nombor).

Tggu no.giliran dipanggil. Skrg ni masa utk nurse timbang berat, ambil blood pressure, ambil darah (utk hiv test) - masa ni jg depa tnya nombor botol urine. Next tggu lg di ruangan menunggu. No.giliran dipanggil lg dan kali ni betul2 masa kita sit dgn nurse utk nurse tulis segala info ttg kita dan suami kt buku pink. Ha time ni siap2 pegang bil elektrik, kad kahwin, ic korang dan ic suami. Nurse tanya je, zasss padaiyappa tunjuk bil ke ic ke supaya senang dan cepat deme nk menyalin.

Akan ada sesi nurse suruh baring kt katil loose kn bra segala sbb nk check breast dan perut. So sila pakai pakaian yg mudah diakses. Haha.

Masa dgn nurse ni jg biasanya kita akn diberi obimin, folic acid, & vitamin.

Next (in my case), sesi dgn doktor. Doktor tnya ttg pregnancy sikit then dia ajak scan baby. At 12weeks masa tu, for the very first time, saya nampak dgn jelas dan tanpa was-was, my little honeybun (dah nampak rupa human-baby) tgh showing swimming skill dia. Bukan main menggeletis bergolek2 berenang2 terus saya terbayang perangai en.Ubi bila dtg pe'el menggeletis beliau. Kkekekekek. As I cant trust my own eyes, saya tnya doktor, "Tu my baby bergerak ke doktor?" Doktor mengiyakan dan saja je bg saya tgk lama sikit my baby :) The rest, doktor ukur size baby, terangkn on heartbeat baby, tulang blkg dia, saraf2 yg can be seen kt tempurung kepala dan beberapa hal baby which saya x ingat sgt dh sbb duk leka tgk gelagat baby bergolek2 tak duk diam :)

Alhamdulillah all went ok and I got my next appointment utk minum ayor gula in March!


1 comment:

  1. Nak tanye kalau kite dah bukak buku pink kat kk sri rampai kan then nk tuka kk boleh jugak ke? Sebb kk sri rampai terlalu ramai la tak tahan nak tunggu

    ReplyDelete