Saturday, February 20, 2016

Pengalaman Mengandung : 16minggu - 18minggu

Berkorban, apa saja.. harta ataupun nyawa.. itulah, kasih mesra.. sejati dan mulia.. hm hmm hm hmm hm

Cik Gayah tgh nengok muzika extravaganza kt tv2. Sedap betul suara Hafiz Shuib ni. Sedang-sedang elok je lenggok suaranya. Tp tetap mendayu buat jiwa keibuan Cik Gayah ni bagai diulit2.

5hari ni rasa mcm extra bahagia :) En.Ubi manjakan gitu gini, dpt solat tanpa rushing, dapat breakfast dgn en.Ubi, dapat pakai tudung style baru, byklah rasanya mendapat 5hari ni. Terima kasih Allah utk 5hari ni. Tenang je rasa hati walaupun ada je moment2 yg we I suppose to feel serabut. But again, thank you Allah for the peaceful You've granted.

En.Ubi keje mlm harini. Bila tinggal kt rmh sorang2, tu yg terbawa-bawa melayan perasaan rindu kt suami sendiri #mustbethepregnancyhormone #ibukeanakygrindubabah

*****

Mengandung minggu ke 16-18 ragamnya mcm bukit! Awal minggu ke-16 tu saya cergas secergas-cergasnya. Asal celik mata je terus fikir nk merengek kt en.Ubi nk ajak pi jalan mana. Walaupun blm ada idea nk pi mana, tgn dh ligat dok iron baju tudung. En.Ubi geleng kepala sbb bila beliau celik mato yo, mesti den tongah tobongkok2 iron tudung. Lalu beliau panic sambil bertanyo, "Nak poie mano pulak gosok tudung bagai ni bebeh oi??" Of course den terpisat2 nk menjawab sbb den pun xtahu nk poie jalan mano. Yg den tahu, den nk poie jalan-jalan yo. Kekekekek.

Masuk minggu ke-17, bumi terbalik. Satu badan lemah lesu longlai lemau. Lps subuh, nk makan kuih sebiji pun amik masa setengah jam! Punyalah hilang selera sampaikn nk mengunyah pun slow motion je beb. Sebiji kuih tu cukup buat perut sebu, so, sorry to other foodies, mmg you guys are not attracted at all masa tu. Worst more, lps perut rasa penuh, mata ni akan rasa berat yg amat. Yg mmg tak boleh nk ditahan-tahan langsung. Tak sempat landing kt tilam, udah merekok mcm udang kna masak - terlelap kt sofa. Lps 2jam tidur, terjaga. Lapar. Mkn sikit. Lps tu super mengantuk balik. Tidur balik. And it goes round by round sampai naik stress dgn diri sendiri :(

Minggu ke-18 bumi condong. Hahah. Dah ok balik alhamdulillah. Tidaklah secergas minggu ke-16 tp tidaklah selembik minggu ke-17. Minggu ke-18 saya dapat rentak baru. (Thousand thanks to en.Ubi for his support. I beg to Allah to grant you His jannah). Saya bgn awal dan mandi sblm subuh. Saya tak skip breakfast. Saya solat zohor asar awal waktu. Saya having dinner before pukul 7. Saya mengaji antara maghrib ke isyak. Saya tidur sblm pukul 12. Puas hati dapat buat semua ni like a routine. Badan rasa ringan, hati pun tenang je..

*****

So yeah, basically that's how I've gone through my 16-18 weeks of pregnancy. Kalau nk go into details, boobs and tummy are getting wayyy plumpier like a pumpkin in halloween month! (Oh well, I'm 4m+ pregnant peeps. People will understand this ritee?). While other parts of my body still maintain and looks skinny as always. Perubahan pd muka pulak, en.Ubi ckp mcm makin berseri. Taktahula kalau tu just his saying, kan. Saya myself kalau tgk muka sendiri, yg saya notice, batang hidung mcm makin mancung pulak :p Shishi agak kerap jg but still considerable. Hahah. Berry mcm payah sikit. Kdg2 3-4hari sekali baru ada rasa nk berry walaupun saya byk gilos mkn buah. Risau jg kan? (Next check up kt KK akan tnya doktor on this)

Honeybun? Honeybun is super busy ukur-ing size of my tummy from the inside :) :) :) Saya TERperasan honeybun's movement masa check up kt KK sblm ni. Itupun sbb TERnampak kt screen kemain menggeletis dia kuek kuek. Tp masa tu saya blm dapat rasa pergerakan dia.

Did I share with you guys, honeybun was in kedudukan songsang masa saya scan kt Klinik Sofea sblm ni? 

Minggu ke-16 saya dpt start rasa. Minggu ke-17 makin kerap rasa dia bergerak dan en.Ubi pun dh sempat nak letak his hand on my belly utk merasa pergerakan anak :) Minggu ke-18 Ya rabbi, punyalah aktif si kenit ni ngukur perut den. Sometimes I records honeybun's movement yg dh mmg clearly buat perut saya berombak. And of course, I'm super excited utk tunjuk and watching it with en.Ubi :)


No comments:

Post a Comment