Sunday, March 20, 2016

Interview di JobStreet Malaysia

JobStreet. Ntah knp, saya rasa mcm org Malaysia especially youngsters or yg tua baya-baya saya harus kenal sgt dgn JobStreet ni. Agak pelik kalau org Malaysia tak pernah dgr or tak tahu JobStreet tu apa.

There was one busy day, tiba-tiba saya dapat call dari JobStreet. Katanya nak invites saya utk dtg interview. Takde yg pelik sbb saya mmg selalu je update resume dan selalu je hunt jobs guna portal JobStreet. Simply sbb saya rasa portal JobStreet tu user-friendly. Back to the interview invitation, lancar je mulut saya tanya balik pd the caller tu, "Is the interview meant for vacancy in JobStreet company itself or other company?"

Reason why saya tanya mcmtu, sbb dulu saya pernah attended interview kat recruitment company which masa tu saya mmg naive gilos taktahu akan disupply ke company lain kalau lulus interview. Just for record, nama recruitment company yg saya attended dulu tu was Millenium Consultant. Ok je company tu, xde la amik kesempatan ke apa. Dorg supply saya pun utk kerja kat Menara Celcom and the position mmg kena dgn saya. Cuma mcm saya ckp td, masa tu naive - taktahu pun kewujudan company yg supply2 manpower mcm Millenium Consultant tu ha.

Now - the JobStreet calls. Saya saja la nk tahu if this interview meant for other company, company apa? Rasa mcm malas la pulak nak dtg interview tuptup utk company yg mungkin saya not really prefer to work at. Better tanya in advance since dah ada pengalaman, kan? The answer was.. interview ni mmg utk vacancy kat the JobStreet company itself! Wow. Wowwi! Never thought of working at JobStreet. Eceh thought thought macam kan ye ye je awok lulus interview tu nanti Gayah oihh..
Excitedly saya confirmed with the caller saying that saya akan attend interview tu.

Hari yg di nanti bakalan tiba. Saya jd nervous sbb saya starts to put hopes utk dapat kerja tu. Siap minta tlg en.Ubi doakn siang mlm sbb doa suami utk isteri kan Allah mudah kabulkan :) En.Ubi ckp beliau mmg blh dan akan doakn cuma beliau risau saya terlalu berharap. You know, just in case bkn rezeki saya. Hmm.. Bila en.Ubi response mcmtu, angguk jelah kan walaupun dlm hati tetap menggunung berharap dapat the job. So setiap ada peluang, saya akan google utk baca pengalaman org lain interview kat JobStreet dan mcm mana pengalaman diorang bekerja di JobStreet. Stress ke, best ke, benefitsnya mcm mana ok ke. Kalau korang nak tahu, masa nk interview kerja Shell dulu pun saya buat benda yg sama :) Nampak nau masa tu pun menggunung harapan nk kerja kat Shell :p

Google punya google, payah betul nak jumpa any post ttg pengalaman org lain interview atau bekerja di JobStreet. Majoriti yg ada hanya cara2 caner nk apply kerja MELALUI JobStreet. Mcm2 keyword saya letak, mmg literally tak ada. Kecuali yg satu ni. Happy saya jumpa post dia ni. Terima kasih awak :) Post dia ni saya jd kn pedoman utk saya prepare apa yg patut.

*alamak x jumpa pulak blog dia, xdapat nk bg link blog dia kt sini*

*****

The day has finally come. 
Saya panjat tangga JobStreet satu per satu sambil dlm hati tak henti baca Rabbiyassirwalatu'asir,Rabbitammimbikhayr. Masuk, jumpa receptionist, bgtahu tujuan, lpstu kena isi satu borang resume. Gigih juga la saya filled up the form dgn tgn kanan. Mujur handwriting saya guna tgn kanan dh getting ok. Dah complete form resume tu, dapat pulak lg satu form dan disuruh masuk ke bilik interview (tp masa ni interviewer blm ada dlm bilik tu pun). Kali ni form quiz pulak. Ada 40 soalan objective, dan 3 soalan esei. Berpeluh jg tapak tgn nk jwb yg objektif tu. Soalannya straight forward, mcm suruh cari synonym pd perkataan yg disoal. Tapi yg buek den bopoloh tapak tgn tu, sbb perkataan2 tu ialah word bahaso inggeris yg den tak poronah donga pun jang oii. Kalau setakat craving-hungry tu colah gigi jolah menjawab. Tp ni perkataannya nk tobolit lidah den nyobutnyo. Haaa mcmmano tu jang?? Mcm gini jolah.. ekau google. Kekekekek. Trust me, i google-d the word!!! Mmg kalau tak google hentam keromo je jawapan confirm saya tak lulus quiz tu. Ngeee..

The essei part alhamdulillah saya blh jwb tnpa masalah except nk maintain handwriting supaya x nmpk mcm tulisan kindies. Hehe.

*****

Interviewer come in lps tu dan start la sesi temuduga. Alhamdulillah all went well. How well was it?


Guess! :)





P/S :
JobStreet BUKANlah a recruitment company. JobStreet ni just a bridge-portal yg iklankan jawatan kosong. Ala, mcm mudah.my, mcm SPA8, mcm ruangan kerja kosong kat surat khabar. Portal-portal or medium-medium ni hanyalah 'orang tengah' yg mengiklankan jawatan kosong.
Contoh simple, katakan Astro ada jawatan kosong. So Astro akan minta kerjasama JobStreet utk masukkan iklan jawatan kosong tu dalam JobStreet.com. (Kata pendeknya, Astro dah jadi client JobStreet). Tapi, part nak panggil interview ke, nk pilih calon ke, semua tu dibuat oleh pihak Astro sendiri.

Dalam keadaan ekonomi sekarang, ramai yg sedang berusaha mencari new job yg boleh offer better pay, better benefits. Roti canai kosong la ni pun dah RM1.00-RM1.20 weyh! Pfffthh. Unless kita dah reach to certain age, financial pun dah alhamdulillah stabil, tanggungan dah berkurang, so pay and benefits bukan lg pertimbangan utama mereka dlm mencari pekerjaan, tapi kepuasan bekerja itu sendiri (job satisfaction). To share the truth, zaman bujang dulu, saya mmg go for money. Maksudnya yg mana offer lg tinggi, saya pergi. Tp bila dah mula berkeluarga, saya dah matured sikit - to go for benefits. Tapi money tu pun belum la tolak tepi 100%. Tehee :p Saya harap entry ni dapat bantu yg memerlukan this kind of info.

5 comments:

  1. Sister, end up dia mcm mana? dpt offer dari mana2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi Amanina! End up, I got an offer from them! ;)

      Delete
  2. Ramai ke candidates selain awak waktu tu?

    ReplyDelete