Saturday, March 5, 2016

Pengalaman Mengandung : ATT (Suntikan vaksin Anti Tetanus Toxoid)

Lepas minum air glukose, nurse akan suruh kita datang balik utk ambil darah kali kedua after 2hours. Patutnya saya blh balik rumah sat baring2 golek2. Tapi saya ada intermission! Meh nak cerita tentang intermission saya that day.

*****

Masa saya buka buku pink dulu, nurse ada tulis next appointment date kat buku pink. At the same time, doktor yg scan perut saya pun ada tulis appointment date. Nurse's date in February while the doctor's in March. Timbul salah faham di pihak saya sendiri bila tarikh date tu 2/3, 3/2. Confuse kan kan? Kalau dia tulis 2 mac atau 3 feb, inshaaAlah confirm tak confuse. Tp sebab cara tulis date tu angka semata-mata, so logikla kan if saya confuse (imma tryin' to back up myself here :p)

Being a first time mommy yg alhamdulillah sampai ke this stage (2nd trimester), I really dont have idea that kita akan dpt dua tarikh berbeza - satu dari nurse, satu dari doktor. In my previous pregnancy, saya tak sempat lalui semua ni :(

It was my own mistakes for not studying buku pink and to reconfirm the date. End up, saya terlepas appointment by the nurse - yg february tu. Which.. itu tarikh yg sepatutnya saya buat MGTT (minum air glukose), ATT (Anti Tetanus Toxoid - suntikan vaksin utk cegah bakteria Tetanus pd ibu mengandung dan unborn baby) dan juga AnC (antenatal care).

Yg doctor's date tu pulak mmg the doctor nak scan perut as to see baby's progress - in march. So yeah, memang ada 2 date yg berbeza - satu dlm bulan februari, satu lg dlm bulan mac. Yg saya pulak confident kena datang bulan 3 je without realizing saya dah ter-miss appointment bulan 2 tu. Bad mommy.. :(

*****

So... that will be my intermission - TFT and ANC. 

Syukur alhamdulillah nurses yg attend to my case (missed appointment date gitu gini) semuanya angguk2 senyum2 je bila saya admit on my mistakes. Dorg siap terangkan lagi in details, kalau check up kat KK mmg ada dua appointment berbeza - satu utk jumpa nurse (every months) dan satu lg utk jumpa doctor (yg ni ikut la bila doktor nak jumpa kita). Alhamdulillah, terima kasih ya Allah sbb mudahkan uruskan saya dan terima kasih nurse sbb being ramah-ramah dan memahami :) A sweet experience I must say :)

*****

Now, let me share pengalaman kena injection TFT and ANC at 20weeks!

Pengalaman saya extra best sbb nurse yg attend saya utk TFT & ANC tu, sedang dimonitor oleh seorang staff nurse - or we call them sister yeh? Tp ni dia pakai baju biru pekat. Blue black. Bukan hat biru ayaq laut mcm sister biasa tu. Assuming we call this super-senior-staff-nurse as Sister, Sister ni mula2 saya rasa garang (garang dgn nurse baju putih). Tp tu first impression saya jelah. Lps tu saya tgk dia ada je gurau2 dgn nurse baju putih. Sister ni siap hadang silau cahaya matahari dari memanchor ke muka Cik Gayah tau. Cool tak cool nya Sister tu.

ANC. Mula2 mcm biasa la, timbang berat, check blood pressure and all. Berat naik 2kg :p (tp still underweight. booo mommy), blood pressure turun 0.3 camtu - so kna continue religiously consume obimin, iron tablets segala. To be frank enough, saya dh sebulan jugak lupa makan those ubat-ubat (booo mommy booo). Nurse baju putih remind kan saya not to consume cafein sbb nutriens dr other foods akan vanish. Betul sgt la tu, dah masuk 2nd trimester mmg den bedal nescafe neslo ice yo manjang (booo mommy booooooooo).

Next, check perut. Manual ye anak-anak. Sister pun ikut sekali masuk dalam curtain. Sister siap minta izin kat saya utk follow masuk curtain. Hehe. Comel Sister, dahla cakap loghat utagha. Sikit lg Cik Gayah nak terkeluaq loghat utagha juga. Kekekkekekkek.

Nurse baju putih check ketinggian janin - ukur pakai tali tape je. Pastu cari heartbeat baby guna this one device - dah mcm device cari harta karun je. Hahah. Masa nurse lalu kan device tu kat perut, ada dengar bunyi voobvoob dlm perut. Sampai la detect bunyi dubb dubbb dubbb ha tu bunyi jantung baby rupanya. Sikit punya laju dan kuat! Payah juga nk detect kat mana jantung baby mula2 tu. Satunya sbb honeybun mmg tak duk diam. Satu lg mungkin sbb position honeybun masa tu ntah songsang lg ke melintang ke caner gaya ntah.

But once dh detect firmly kt mana jantung, nurse terus tunjuk kat saya bacaan heartbeat (Kt device tu ada bacaan heartbeat baby). Ok dah, now standby utk TFT injection pulak. Nurse awal2 bgtahu, lps inject, tgn akan rasa sengal2 dlm 2-3 hari camtu. Hadap jelah kan..

Gitu gini, jetttt kena inject. Mula2 tak rasa pun sengal, dh balik rmh baru datang rasa kesengalannya. Dan ye, mmg membawa ke 2-3hari. So mommy to be, ingat! Harusss inject kat tgn yg less active k.

Sambung sit down dgn nurse sat, nurse bg next appointment date. Kalini clear water baq hang bersungguh confirmkn tarikh dgn nurse. Dah puas hati, baru keluar pi kt kaunter utk org kaunter rekodkan dlm buku klinik depa pulak (tarikh & masa appointment kita).



No comments:

Post a Comment