Friday, March 4, 2016

Pengalaman Mengandung : Minum Air Gula (MGTT), 20minggu

Tak tahu nk mula dari mana. Lulz. Ok la kita mula dari bangkit pagi, gosok gigi, uhh poyos nyes Cik Gayah buat lawaks kerss?..

*****

So.
Malam sblm hari appointment minum ayaq gula, start puasa. Around 10pm stop consume food tp mineral saya bantai minum jg sbb cuaca bahang sgt baq hang. Esoknya, pukul 7.15pagi dah tercongok kat depan KK. Ni semua follow tips ttg pengalaman org lain minum ayaq gula. Majoriti bg tips silalah dtg pagi2 buta supaya air gula yg nurse buat tu masih lg hangat, suam2 dan tdk akan meloyakan sgt. 7.30pagi pintu KK mula dibuka dan org lain yg dtg lbh awal dr saya terus serbu masuk. Masing2 letak buku pink la, buku biru la, kat raga kaunter.

Turn saya no.2. Dpt je nombor, pandai2 bawa diri pi shishi dlm botoi. Tak lama lps tu, nama saya dipanggil. First thing, kena ambil darah. Lpstu bawa blood sample ke lab. Tggu result sat, patah balik pass result pd nurse dan mula la episod nak minum ayaq gula. Here's the thing yg kebanyakan org tak cerita/tak share/tak alami di KK depa.

- air gula tu nurse akan buat sikit2 ikut brp ramai mommy yg dah dtg. Mksudnya, katakn waktu tu depa dh dapat 4 buah buku pink, maknanya ada 4org mommy yg dh dtg, dh mnunggu utk minum. So nurse akn siapkn 4cawan air gula. Bkn prepare 10cawan terus. Maknanya xdak istilah air gula dah mendap pekat likat since every cawans are freshly prepared.

- bg pengalaman peribadi, dtg tercongok pagi2 buta pun, xde nya air gula tu panas ke suam ke hangat ke. Air yg saya dpt below than temperature suam. Walhal nurse tu buat and kacau air gula tu depan mata saya

- saya dpt air gula plain yg original. Xde perisa tambahan orange ke grape ke.

- rasanya? Alhamdulillah Allah bg lidah & tekak saya dull sikit kot that morning. Mmg rasa manis, tp bearable. Idok ler manih lleting / manis sgt2 smpai x blh telan lgsg

Ini pulak my own tips. (Just a sharing)

You see, keadaan setiap org berbeza. Saya mmg jenis yg xkan blh minum air teguk gokgokgok sekali lalu in one shot. Be it plain water ke, ice drinks ke, mmg saya jenis yg akan minum sikit2. Obviously I was a bit extra worried sbb most of experienced mommy, bg tips supaya minum gokgokgok one shot air gula tu.

I know I cant. So what I did was, I sat at one-undisturb-place which kebetulan sebelah tu tempat babies kena measure their ukur lilit kepala la, berat la, panjang badan la. Saya amik deep breath, and starts minum. Sambil minum tu mata ushar2 babies supaya mcm distracted sikit. Agak2 need to stop, saya stop kejap minum. Stop and take deep breath again. Dlm 2-3saat camtu sambung minum. In total, mungkin 5-6shots baru hbs air gula tu.

Petua yg saya cipta sendiri, bila minum tu kalau blh biar air terus mengalir ke lubang tekak so air terus masuk perut. JANGAN bg chance lgsg air lalu kt dinding pipi or like kita kumpul air gula tu dlm mulut baru telan. Reason why, Konon2nya supaya air tu zasss memintas masuk ke tekak dan perut tanpa perlu memintas tunas2 rasa pd lidah, dinding pipi, or celah2 gigi. Hahah. Gitew teori Cik Gayah :p

But hey, it works! Jujurnya, mmg saya sendiri tak expect saya blh success minum segelas air gula. Tp sbb ikut teori tu, saya rasa mcm minum plain mineral yg ada sedikit rasa manis. Cuma yg saya perasan, masa telan tu, tekak mcm perit sikit. Mungkin sbb ada molekul glukose yg tak betul2 larut bergesel2 dgn dinding anak tekak.

Dh hbs minum, tgk kt dlm cawan tu ada sisa glukose yg tak larut. Secoet je la. Saya x usaha licinkn juga cawan tu. Instead, saya jujur pi kt nurse and tunjuk. Hahah. Dia ckp meh dia tmbah air sikit, dia kacau2 bg btul2 glukose tu larut, pastu saya one shot habiskn (air tambah td mmg sikit je pun). Bagus jg nurse tu tlg tmbh kn air sbb bila minum yg terakhir tu rasa mcm kita membersihkan anak tekak. Memandangkn saya tak bawa mineral sendiri, lps tu saya terus gi kumur. Tip by others cakap, berkumur bagus supaya rasa manis tadi tak melekat dlm mulut. True enough.

Now, menunggu 2jam sblm darah diambil kali kedua. Elok je dpt seat kt ruangan menunggu, mata saya puuuunyalah berat. Mengantuk yg melampau! I havent read this reaction by experienced mommy. So saya mcm pelik. Knp mengantuk sgt ni? Mmg kesan minum air gula ke? I texted mama tp mama xde pulak ckp yg itu mmg tindakbalas normal. Mama just suruh tidur jap kt bilik penyusuan. Haha.

Saya tak blh beralih tempat. Sbb saya ada mission lain yg perlu disettlekn dlm tempoh 2jam menunggu ni.

*****

Yg inter-mission ni better saya story dlm next entry kot. Let this be MGTT entry only

*****

Lps 2jam, saya serah diri kt bilik nurse. Nurse tanya ada muntah tak? "Alhamdulillah tak nurse!" :) Nurse pun membalas senyuman terlajak manis Cik Gayah pasai td dh minun ayaq gula kan harusla kelihatan extra sweet. Hikhok. Jettt amik darah pastu siap! Tata nurse!!


No comments:

Post a Comment