Tuesday, March 15, 2016

Pengalaman Mengandung : Detail Scan oleh Ms Celynn di Klinik Fauziah Ampang

Teruja betul nk di scan oleh Ms Jezzlyn. Di kalangan mommy to be rasanya majority pernah come cross nama Ms Jezzlyn ni especially yg looking forward to do 3d/4d scan.


**Eh ni nak cerita ttg Ms Jezzlyn ke Ms Celynn?? Sabaq... baca bagi perabih please..**



So do I. Tp saya wasnt looking for 3d/4d scan. Pd pndapat saya, that can be wait. Lg pulak, 3d/4d scan tu sekadar nk menambah ke-excited-an para parents nak nengok mana ghupe anak dlm perut tu, ye dak? Asyikla nendang je keje deme, meh mommy ngan daddy nak skodeng gagah nau ke tgn ngan kaki baby? Ada ketul2 ke lengan baby? :p

Both en.Ubi & I lebih fokus untuk buat detail scan (atau nama lainnya Anatomy Scan). Saya pernah mentioned dlm previous post ttg NT Scan but we passed the weeks yg sesuai utk buat NT Scan (11-13w). Hence, the Anatomy Scan (Detail Scan).

Main reason kami nak buat detail scan sebab saya ada history pendarahan saraf otak. In my own case, based on MRI, mmg pakar ckp it was a spontaneous case which means bkn sbb genetic problem atau other injury caused like accident ke terjatuh ke terhantuk ke. So once saya ni dh ada sejarah, walaupun spontaneous, takut pulak jd genetik problem kan. Tak sanggup saya membiarkan anak saya inherits something yg not good from me :(

Nauzubillahiminzalik. Allah jua sebaik-baik pelindung.

For parent yg tak buat detail scan ni, saya sikit pun tak judge them as tak sayang anak ke tak bertanggungjawab ke. Saya percaya, kita as parents sentiasa nak yg terbaik utk anak kita, kan? Dan naluri kita tahu apa yg terbaik utk anak kita, kan? Saya anggap dapat buat detail scan ni sbg rezeki anak saya. Rezeki utk kami tahu awal if there's anything not really ok. Itupun dgn izin Allah.

Ok enough of explaining why. I myself getting bored explaining long :p


*****

Detail Scan ni dlm bentuk 2d. Harganya RM150 kat klinik yg kami saya mmg aim nak pergi - just because I know Ms Jezzlyn will be on duty on that particular date day time. Saya booked slot 2-3minggu awal dan yg bestnya xde advance payment / deposit yg perlu dibayar masa booking tu. Dh settle scan baru kita buat bayaran. Good for parent yg tunggu gaji! :D

Session yg saya booked tu pukul 2.40pm. Tp lps zohor kami dah parked kete depan klinik. Straight away saya call klinik and tanya what is the best time utk saya dtg (sbb malas nak tggu turn lama2 dlm klinik). Yg jawab the call sounds like a chinese lady. Dia cakap skrg tak ramai queue utk scan. Datang la now. Apa lg, moh babah moh kita masuk klinik! Masuk2 je klinik, humanghai ramai nya patient?? Rasa tertipu jg la masa tu. Hmmm..

Gi kt kaunter, ckp ada buat booking utk scan. Patutnya ikut procedure, kena tunjuk booking slot email (dr hp/printed paper). Tp hp battery flat. Mujur receptionist tu accept kami. Kalau ikut yg saya baca dlm website 3d-4d-Scan Malaysia, reason why kena tunjuk proof dh buat booking adalah supaya tak dikenakan harga yg mungkin berbeza dr apa yg kita tgk kt website (booked dgn walk in harganya berbeza sikit la kot). Oh fyi, saya did mentioned saya book Ms Jezzlyn to the receptionist. Pastu receptionist tu ckp Ms Jezzlyn xde, dia cuti bersalin. Lollllllllllzzz~

Yg ganti duty, ialah Ms Celynn.

At first, frust juga sikit sbb mmg berhajat benau kononnya nk di scan oleh Ms Jezzlyn. Tp cecepat positifkan diri - reminds myself bukan rezeki kami, bukan rezeki kami.

Dgn perasaan tertipu (sbb tgk ramai je patient tgh queue), we took a sit. Tp ehh tak sampai 15minit ada this chinese lady called few names. Nama ketiga ialah nama saya. The best part, patient nama pertama dan kedua takde dlm klinik waktu tu! Muahahahahah *gelak keluar tocang* Masuk dlm bilik scan (sempit biliknya. Heee), saya start Cik Gayah tanya you are Ms Celynn ke? Ramah je dia mengiyakan. So saya rasa yg jwb call td pun inilah orgnya. Dan betul lah dia idok le nipu Cik Gayah bila dia ngabo kan patient (yg dtg utk scan) idok le ghamei.. Yg ramai2 kat luar tu dtg as outpatient biasa. Maapkan Cik Gayah ye Ms Celynn sbb mikior awok nipu Cik Gayah td. Ngeee~

Baring, ngadap monitor. Ehhh yg babah nye tu pun semangat ngadap monitor. Siap berpeluk tubuh mcm tgk match game dota plak dah :D Bgtahu kt Ms Celynn nk buat detail scan so dia pun start her expertise. Ms Celynn indeed a good sonographer juga. Cakap lemah lembut, explain every graphics yg kita nampak kt monitor tu, pandai pujuk baby dlm perut suruh gitu gini so that dpt capture perfect view, bg chance kami tgk baby in 3d juga!, sudi jwb semua soalan en.Ubi and I, and the best part, dia sudi melayankan kepoyoaan Cik Gayah taknak-tahu-gender-tapi-en.Ubi-je-yg-nak-tahu. Makanya.. Ms Celynn ckp nanti mommy keluar dulu, daddy wait inside :) So yeah, now en.Ubi dah tahu dah tengok our baby's gender :)

Afterall, alhamdulillah subhanallah, our baby in a very good and healthy shape. Detail scan ni covers deep brain section, eyes, nose, mouth, bones, deep heart section, kidneys, inlet outlet, dan tak tinggal the tiny fingers and toes yg keep kicking me from inside! :)

Allah saja yg tahu perasaan saya waktu Ms Celynn fokus and explaining ttg baby's brain part. Bergenang airmata saya masa Ms Celynn ukur ruang cerebellum anak. Kat cerebellum tu lah saraf saya bleeds :'(

All good.
Baby good.
Ms Celynn good.
But let me share la jg apa yg saya rasa as tak good sikiiit. Ms Celynn cakap laju nau. Hahahah :p Tp yela, dh keje dia tiap2 hari buat scan, so dah expert. Yg kita ni once a while nengok graphic2 tu so kdg2 x faham apa yg kita tgh tgk. Kita la kna pandai2, kalau rasa tak faham and need sonographer utk tunjuk semula or explain semula, just ask the sonographer to rewind, re-explain. During the session, Ms Celynn sudi je layankan semua kerenah and pertanyaan kami :) Good job Ms Celynn! :)

One more thing yg kurang best sikit, one of the receptionists (yg older sikit) mcm kerek2 sikit. Hikhoks. Takpela, Cik Gayah bkn puteri raja pun nak dilayan beria nau :p

Last but not least, kat sebelah klinik tu ada kedai jual biskut jem nenas yg saya dah lama cari! :)


*****

Updates dari 3d-4d Scan Malaysia website :

1) miss jezzlyn will start the confinement session for march 2016, all the scan will be handle by miss celynn, miss shanice, miss irene dan miss ada. Please refer facebook for latest schedule.

Sumber : https://www.appointmentquest.com/scheduler/2160064131


2) Something New Is Coming ↓



Sumber : 3d-4d-scan-malaysia.com


No comments:

Post a Comment