Sunday, January 4, 2015

Kelam-kabut ke Krabi : Camar yang pulang

Tak boleh check in sebab silap booked date. So plan B please.

En.Ubi advise untuk cari hotel area Krabi Town for that night. Supayanya, kami tak perlu extend tempoh sewa motor. Sebelum patah balik ke Krabi Town, kami perlu cari, survey, dan book island tour package untuk aktiviti esok. Lps dah kenyang makan padthai yang enak dan air juice limau yang heaven-tak-mampu-nak-diluah-dengan-kata-kata tu, kami pi survey island package along Ao Nang main street. Park motor kat satu point, then jalan kaki. Cuaca agak bahang dengan keadaan saya yg berjalan tidaklah sepantas orang yg sihat wal'afiat. I was aiming for Phi Phi Island tour by speed boat. And my budget was 1000 THB per person. Of course this is all based on my reading before sampai sini. Things that I wasnt alert was November is one of the month with monsoon climate. So I should expect some different in the package fee. Sebenarnya alert je. Tapi my own judgement silap. Saya ingat bila musim tengkujuh ni, pakej jadi murah sikit. Rupanya jadi makin mahal. Mungkin sebab bulan-bulan cuti jadi harga dorang naikkan. Mungkin.

For record: Phi Phi Island tour packge
Jan-June : 1000 THB
July-Dec : 1200 THB

Memang most of booth yg kami survey, offer this price. But 1200 per person is too expensive for me. Sampai kat satu booth ni, rasa capek tak larat menapak dah. Bargain harga minta 1000 THB juga, tak dapat. Last fee dia boleh bagi, 1100 THB. Disebabkan tak larat nak menapak dah, deal jelah. We pay, collect receipt, and tanya nanti boleh ke jemput kat Krabi Town? Dia bgtahu tak boleh. Kalau kami bermalam kat Ao Nang, memang dorang akan pick us up depan hotel, tapi kalau we stayed kat Krabi Town, tak boleh jemput. As I looked deeply into en.Ubi's eyes, he gave me a signal that No worries baby, we'll figure it out later. Esok, tunggu kat sini pukul 8.30pagi. Pesan budak kaunter tu kat kami.

Lepas tu rasanya kami terus ambil beg-beg dari Miti Hotel dan pergi juga singgah satu dua hotel along Ao Nang street. Risau juga esok bangun lambat ke, takdak transport dari Krabi Town ke Ao Nang ke, dah satu hal terlepas Phi Phi Island tour ni ha. Hangusss 2200 THB. Nehi nehi hey.

Tapi 2-3 hotel yang kami survey kat Ao Nang tu paling murah pun paling budget pun 800 THB. Location memang strategic, in terms of how close it is to the booth we bought package tu td. Tp saya tak berkenan sebab kiri kanan hotel tu ada pub. But more to that, saya kalau boleh nak spend around 500 THB je for a room tonight. I know it is almost impossible to get a room at 500 THB kat Ao Nang ni. So that's it lah. We headed to Krabi Town. Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di waktu petang. Ye saya, petang tu around 4pm hujan lebat pulak kat Ao Nang. Kami baru vroom vroom nk keluar ke jalan besar all the way to Krabi Town. En.Ubi taknak saya kena hujan so beliau ajak singgah kat satu gerai makan ni. En.Ubi beli air sebotol - so that tak nampak rude sangat menumpang kedai semata-mata nak tunggu hujan reda. Alhamdulillah hujan tak sampai setengah jam dah tinggal gerimis nipis-nipis je. Yayy boleh balik Krabi Town. Otak dah fokus nak mandi, nak katil, nak lena. Saya tahu en.Ubi pun sangat-sangat penat dah. Sebelum gerak, sempat en.Ubi singgah kedai sebelah tu beli selipar nak buat pakai esok. Selipar konsep macam flipper je. 80 THB. Murah if were to compare dengan harga kat Ao Nang main street dan kat Malaysia. Selipar ni kalau kat Malaysia paling murah pun rasanya dalam RM 10. And we off.

Sepanjang perjalanan atas motor, energy bar masing-masing dah blinking. Sampai Krabi Town, terus pergi A Mansion Hotel. Paling murah bilik yg available with aircond, 600 THB. Deal. Tak larat nak survey hotel lain dah. This hotel located dekat sangat dgn Andaman Legacy Hotel. Dalam 5minit jalan kaki. Kalau naik motor tak sampai seminit gamaknya. Hotel ni mmg dr semalam kami dah perasan because exterior hotel ni agak menepati citarasa saya. Nampak semenggah, nampak cukup sifat, tak di sekitar pub, dan yg paling win sekali hotel ni betul2 depan kedai sewa motor pagi tadi! Suka suka suka! But now, first thing first, jom kita check in yang oi.

Masuk je bilik, aircond on, kipas pun on, bummm tidoq tak ingat dunia. Yg td konon nak mandi nak wangikan ketiak takdak dah. Bau jelah yang kalau ketiak titew ni mashem. Padahal plan asal beria norr nak hotel hevatt-hevatt malam ni sebab nak meraikan birthday en.Ubi. Tuptup stay selang 5minit dari hotel semalam. Gahahah. But hey I personally recommended this hotel for it's comfortness, location, budget rate, looks, dan beberapa perkara lagi. And just for you to know, Cik Gayah memang ada nawaitu saumaghodin nak buat entry khas utk review hotel - each hotel we've stayed at. Doa bebanyak nawaitu ni dimakbulkan :p Ok sambung. Almost 7pm saya tersedar. Letih lagi sebenarnya tapi kena gagah bangkit juga sebab ada perkara yg perlu di settelkan. First thing first, solat. Dah bersiap, keluar, tuju ke kedai motor dulu. Nak tanya pagi esok paling awal boleh pulang motor pukul berapa sbb kami kena be at Ao Nang pukul 8.30pagi. Kedai sewa motor tu patut buka pukul 8.30pagi tapi isteri tokey tu cakap esok mai je dalam pukul 7pagi. Nanti dia sampaikan pesan kat suami dia soh bangkit awai amik kunci motor dari kami dan pulangkan passport. Settled. Senang hati. Sikit. Esok nak pi Ao Nang ni camano jang? Saya minta en.Ubi singgah kat tempat shutte bus berhentikan kami semalam-masa kami sampai sini. They said the earliest trip to Ao Nang, pukul 8.30pagi. Oh ni dah almost impossbile ni nak gi Ao Nang camano ni esok pagi-pagi buto ey jang.

Think think think! Think like a local people I was. Eceh. Kami survey tut-tut dgn lori juai ikan tu. Macam ada harapan. InshaaAllah. Yakin dan tawakkal je konsep kami malam tu untuk segala yg bakalan jadi esok. Pffthh. Malam tu baru teringin rasa nak pancake Yaminla. En.Ubi pun ajak untuk beromantik jalan-jalan main pasir di tepian pantai Ao Nang. Pucuk dicita ulam mendatang. Vroom vroom pi Ao Nang cari makan. Kami sampai-sampai je kat stall Yaminla, tengok-tengok dia dah mengemas dah. Omo, takdak rezeki. Mmg stall depa tutup awai. Pukul 9.00malam mmg dah mengemas dah. Ni maksudnya kena cari proper dinner maksudnya. Nasi lauk-lauk atau goreng2. Terus teringat pasal restoran Lemon dgn restoran Cabai. These 2 restaurants banyak juga dipromote oleh Malaysian yg dah jejak kaki kat sini. Cari punya cari yg jumpa ialah restoran Lemon. Restoran Cabai sampai ke sudah kami tak jumpa.

Dinner and tomorrow's activity Cik Gayah sambung next entry naa. Ni en.Ubi cakap dah macam buat manuskrip drama dah -_-"