Sunday, April 3, 2016

Babah vs Ibu : Anak akan lebih rapat dgn siapa?

En.Ubi selalu cakap yg beliau risau honeybun x kenal beliau sbb most of the time, bila en.Ubi letak tangan kat perut saya, honeybun diam je taknak gerak2. Walhal kdg2 just few seconds before, punyalah galak honeybun bergelek kat dlm perut saya. So I told en.Ubi, jgnla kecil hati, jgnlah sedih.. Saya lebih percaya yg honeybun feel comfortable and peace bila dia rasa tgn babah dia, sbb tu dia blh duk diam2 bila en.Ubi pegang perut saya.

Bila masuk 24weeks, perut saya kerap mengeras. Saya pun xtahu ntah apa yg honeybun buat masa tu. Saya selalu imagine yg dia tgh main2 jd ninja turtle :p Sakit hokeh bila perut mengeras. Nk jln pun jd mcm nenek si bongkok tiga. Amazingly, bila babahnya usap2 perut saya, xsampai seminit, mesti perut jd lembut balik. That's why saya rasa, anak feel comfy n peace bila rasa tgn en.Ubi :)

En.Ubi rajin jg bercakap dgn honeybun. And he always expect honeybun akan bg tindak balas bila dgr his voice. Being the one who keeps the baby inside me, sbnrnya anak ni ikut dan dia bila dia nk kicking ke move here and there ke. Byk je masa bila saya sembang dgn anak, dia xde pun bg reaction. Time mandi saya sembang dgn anak, time iron baju saya sembang dgn anak, nmpk lampu2 saya sembang dgn anak, time nk cari mknn saya sembang dgn anak, time nk mula solat saya sembang dgn anak.. Selalu je dia buat dono kt saya! Hahah. Malas dia nk layan ibunya byk nau ngomel. Kekekek.

Nk memahamkan en.Ubi agak ambil masa. In fact, smpi skrg pun he still merajuk kalau anak x respons to him. Saya tahu en.Ubi sentimental sikit bab2 camni. Tp tgkla nnt bila anak dh lahir, dh besar bijak, masa tu kalau ditanya, "ni anak ibu ke anak babah..?" Laju je mulut anak jawab, "anak babah!". Ibu tertonggeng-tonggeng ngandung kan dia, anak babah yeeeee....

The truth is, i find it is sooo cute when your toddler is more attach to daddy dorg. Dan masa tu mommy akan try so hard to get their toddler's attention or even a kiss from that little tiny lips!

En.Ubi pernah warn saya, nnt jgn manja kn anak gitu gini, biar anak berdikari, jgn mengongkong anak, lepasni lahirkan anak kembar pulak ye bebeh *tetiba terselit warning beliau nk nau anak kembar -_-" Tp kan.. saya rasa kan.. babah nya tu nnt yg byk kalah dgn anak nnt. Saya ni jenis keras hati, yg en.Ubi pulak sentimental. Jgn nnt anak nk mnta something, xdapat permission saya, gi kat babahnya terus dpt permission. Hmmm...



Ada honeybun kerr dlm perut tu yang..? =P





5 comments:

  1. sronok baca blog you. Thank you sharing all the feelings. Love you sis.
    _wife

    ReplyDelete
  2. Hmm...seronok baca celoteh u...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. hahahah. yg mengarut buang jauh2 jgn cuba dihadam ye cik izan :)

      Delete