Monday, April 25, 2016

Pengalaman Mengandung : Time Slip Check Up

28 minggu! Lots of thing happened dalam nak menyampaikan ke 28 minggu ni. Sakit on off, tp ibu rela demi anak babah ibu manja2 ni. 


*****

Flash back check up 27 minggu. Utk kali pertamanya saya lewat dtg appointment AnC. Biasanya pukul 7.30am dah tercongok tunggu pintu KKIA dibuka. Tp kali ni pukul 10.30am baru terhegeh2 nak letak buku pink kat raga kaunter sbb paginya ada emergency. Syukur the nurses kt KKIA saya ni mmg cool2 semuanya. Nk tunggu turn nombor dipanggil pun takdela sampai stgh jam. En.Ubi siap ckp better dtg time2 mcmni instead of appointment at 8am. Reason why, by this hour, patient dah berkurang dan tak too crowded.

Prosedur biasa, lps dpt nombor, gi shishi dlm botol. Urine was ok. Timbang berat, naik 2.5kg! Saya suka! Saya suka! :) :) :) Tp, nurse tak suka. Hahah. Nurse ajar lg sekali mcm mana nk control pengambilan karbo. Sbb they know better of course. Best range naik berat bdn dlm tempoh sebulan ialah 0.5kg - 1kg. Nurse mmg rajin ingatkan saya ttg ni. But why saya menggeletis happy bila berat terlajak naik? Simply sbb saya mmg aim nk tambah berat badan up to 45kg.

Walaupun skrg dh masuk third trimester dan nehi mungkin hey hasrat nk jejak berat 45kg tu tercapai, tp saya still happy seeing the number increase mcm skrg ni.

Hb naik, alhamdulillah walaupun masih just at good-hb-range-border-line.

Kali ni saya dpt nurse yg dh agak berumur tp saaangatla teliti dlm membuat kerja2 nursingnya. Mmg super teliti hokeh. Rezeki betul saya dapat nurse ni kali ni sbb sekecil2 benda yg saya xtahu, saya blh tanya and minta nurse ni terangkan. As simple as apa mkna LK/LR kt dlm buku pink tu? Rupanya LK tu Lawatan Klinik dan LR tu Lawatan Rumah. Now you know!

Dulu saya igt nurse ni cengeh. Rupanya bila dh had her service, I know that I have to pinch myself sbb cepat nau judge people's character.

Disebabkan ketelitian nurse tu lah baru la saya tahu yg saya kna buat blood test utk TFT atas permintaan doktor yg mula2 check saya masa buka buku pink dulu. (Saya ada tiroid sikit masa doktor check sblm ni). If not, forever saya xtahu dan saya berani jamin nurse lain pun unaware ttg TFT test saya tu.

*****

Ok enough on AnC result.
Ni saya nk share kot2 ada yg blur2 mcm saya tentang - kalau kita gi KKIA utk check up, kita nk bg apa dekat HR office kita? MC?

To be honest, all this while bila saya ada check up, saya akan tunjuk buku pink kt manager saya (yg alhamdulillah sgt baik hati) as a proof yg mmg saya ada appointment pd tarikh sekian2. Hbs check up biasanya saya lalalala gi lunch dgn en.Ubi ke, gi window shopping dgn en.Ubi ke, bantai tidur petang dgn en.Ubi ke, pendek kata bila saya ada check up, mmg saya cutikan diri 1 hari tu terus. The next day after appointment date, saya dtg koje mcm biasa dan manager pun idok ler minta apa2 dokumen utk di submit ke HR. Mmg bahagia hidup smpi la HR implement sistem baru. So my manager dpt la notification reminder utk approve kn non-attendance saya yg sblm2 ni.

Ah sudahhhh.. Menggelabah la saya call KKIA tanya acaner nk dibuek ni. Rupanya bila kita g check up, KKIA akan bg time slip (biasanya halfday mcm 8am - 12pm / 2pm - 5pm). Nurse kt KKIA saya kn baik2 hati semuanya. So utk back dated check up pun dorg sudi tlg keluarkan time slip tarikh lepas2. Yg penting, bawa buku pink so dorg blh keluarkan time slip ikut date check up kita.

Part saya bantai pi cuti 1hari terus tu, ha yg tu kena pndai2 kawtim ngan manager. Iskkk~


No comments:

Post a Comment