Friday, April 8, 2016

Beli apa dekat TCE Baby Expo 2016 MidValley

Dalam banyak2 kejadian blh pulak terlupa nak share cerita pi TCE Baby Expo hat kat MidValley nun. Plan nk ke expo ni kejap on kejap off. Saya yg awal2 dulu bgtahu kt en.Ubi tentang expo ni. En.Ubi on je nak pergi. Dah dkt2 tarikh nya, saya pulak yg rasa mcm hmm, perlu ke nak pergi? Sbb duk fikir, kalau nk beli pun, apa je yg nk dibeli awal sgt? Pampers? Wet tissue? Baju? Baby's bath set? Tak mcm awal nau ke nk beli? Saya baru masuk 24weeks rasanya masa tu. Ada 3-4bulan lg nk tunggu anak lahir. Nanti silap2 baju2 anak jd yellowish sbb lama tersimpan tak dipakai. Pampers, wet tissue kang expired pulak. Barang expo ni bkn blh caya sgt.

*First time mom syndrome*

Stroller, baby cot, semua yg besar2 tu lg la bg pndpt saya blm sampai masanya utk beli.

Tapi in the end kami gi jg TCE Baby Expo ni. Best? Satu je yg best. Saya dpt tgk depan mata dan pegang breastpump idaman saya! Hahah.
Spectra S1 idaman den!! Omey angat kan! Hewhew :)

Spectra S1 saya tu x byk seller kt Malaysia. Tu yg excited nau nau bila jumpa that breastpump face to face kt expo. Sonok tgk adik sales assistant tu tunjuk demo caner nk guna the breastpump. Siap ada breast mainan seketul. Nyottnyottnyottt nmpk meyakinkan betul breastpump tu berfungsi. Kekekkeke. En.Ubi kaku terus. Mungkin tak percaya yg beliau harus tebalkan muka mengadap demo sedemikian :P

Walaupun yg diidam-idamkan dah depan mata, tp saya tak terus beli sbb saya survey2 sblm dtg expo, blh dpt lg murah dari IG seller.

Ok now meh saya cerita apa yg saya observed masa hari akhir expo. It was sunday. Expo starts at 10am tp kami smpai around 9.15am dan mmg dh almost 30-40 parents melahu tunggu roller shutter dibuka. Ada yg bawa anak dlm perut, ada yg bawa anak dlm stroller, ada yg mcm dtg berlenggang sbb anaknya maid yg kendong. Walaupun agak dh ramai, we were cool sbb keadaan masih nmpk terkawal. Kami masuk queue properly. Tp bila lg 20minit nk pukul 10am, tetiba org mcm menggila serbu ke depan. Kalau td kitorg beratur kata lah nombor 12, ni tetiba dh jd no 38. Yg potong queue tu satu hal. Yg selamba badak buka palang getah pun ada hokeh. Apokono la buek perangai camtu. Masing2 dah nak pangkat mak bapak weh. Hormat la sikit petugas2 expo tu yg dtg awal pagi pasang dan susun palang tu semua. Bila petugas halau dari laluan yg memang tak dibenarkan masuk td, baru masing2 mencecet2 menyelit ke queue kami.

Bengkak je hati den ni ha. Tak pasal2 line queue yg gigih den pelihara td dh takde rupa line!

Saya fokus borak2 dgn en.Ubi sbb takmo terikut2 kebengangan mental dgn perangai manusia2 kt depan tu ha. By time roller shutter dibuka, hah mmg depa yg di depan tu tak cukup tanah masuk. Rupanya majority yg berperangai camtu are those yg dh dtg smlm ke kelmarin ke. Harini depa dtg just utk borong. Like they already know nak tuju ke booth mana, ambil barang, bayar, balik.

Berbeza dgn kami (dan mereka yg santun dlm queue td), majority harini la is our first day. So we queue to the registration counter. Tinggalkan email address, contact number, & dapat goodie bag. Then proceed ke hall 1. The flow isnt one way. So mmg kelam kabut dan berasak dlm tu. Aksi2 tersondol stroller dr depan tu mmg kena hadap jelah. Tu blm kira stuck kat tgh2 laluan sbb stroller bertembung tak muat nak lalu -_-"

Saya prefer expo dkt pwtc sbb depa arrange semua one way. Tak kisahlah expo apapun kt pwtc tu, setakat yg saya pernah pergi, mesti one way. Lg kelebihan one way system ni, kita takkan terlepas booth. Cuma yg letihnya kita kena memusing jauh. No short cut short cut.

Back to expo stuff. En.Ubi singgah kat booth prudential. Nawaitu beliau bagus nk dgr explanation ttg insuran utk our baby. Tp sbb lama nor org insuran tu gebang, my blood go upstairs la bhai. Ini mulut sudah ada itu yitik punya muncung. Saya rela tak duduk tepi en.Ubi mendengar sekali sbb saya mmg nk hint kt en.Ubi sila angkat montot tu cepat yang oiiii. Pusing-pusing, en.Ubi singgah kt booth free health screening pulak. Masa ni takde muncung itik sbb saya dpt duduk selesa dgn kipas ngadap straight ke muka saya. Haha.

Pusing-pusing lg, jumpa booth yg jual pregnancy-sleeping-pillow. Yg C-shape tu. RM170 hrga expo. Kalau beli kt IG dia or kt kedai dia di luar, hrga RM189 xsilap. Kekabu. Hampir sgt2 nk beli dah. En.Ubi la beria nak belikan. Katanya kesian tgk saya dah tak boleh baring terlentang. Baring kena menyendeng 30°-45°. Sikit lg nak sampai cashier, saya nekad ckp dgn en.Ubi, we dont need that special pillow. Like really. I can still bear tidur serong sendal belakang badan dgn bantal2 yg ada kt rumah tu. Mujur en.Ubi beralah. Kalau tak, ada dah seketul bantal C besar gajah kt rmh ni. Mmg bersyukur Allah berikan suami yg ambil berat dan prihatin, tp saya jg bersyukur sbb tak usaha mengadakan/mendapatkan sesuatu yg bukan keperluan-kemestian-kewajipan pun. Tengok kucing mengandung anak kembar 4-5 pun rilek je baring atas simen. Hahah. No la, I mean, seriously. There are thousand of ibu mengandung kt luar sana yg tidur berbantalkan lengan je. I dont need to pamper myself too much. Ada tilam ada bantal biasa kt rumah tu pun dah besar rahmat dah bg saya. Tak dilupakan ketiak en.Ubi :P

Next.
Lalu kt booth bio-oil. Teringat mama pesan suh start sapu anti-stretch mark oil kt perut. Saya x pernah survey this type of oil. Bila nmpk bio-oil, baca2 sikit function nya pastu tak fikir panjang terus beli botol paling kecik. RM27.xx botol hat 60ml. Kt luar bdk booth tu kata RM32.xx taksilap. Dlm setahun, kalau beli minimum 3botol, blh redeem 1 botol bio-oil free. Best jg rupanya bio-oil ni.

Tak menyesal beli. Nanti bila teringat, saya buat short review k*



Lagi beli apa ek. O ha.. saya beli maternity pad. Kononnya brand ni brand baru dr singapore. Pad ni pun saya main beli je. Bkn sbb the brand, bkn sbb dia dr singapore. Tp sbb saya tak pernah survey dan tak terfikir pun pasal maternity pad! Pendek kata takdak ilmu pasal ni. Plus, rasa mcm murah dah ni kot. Heeee. RM5/pack. Expiry 2017 nnt. Sempatlah saya bersalin dulu kan.. :P Dah balik rumah baru perasan ada dpt free pad dari that brand juga. Ok la tu. Kalau syok dan selesa makai nya, mujur benar la tu utk buat tambah2 stok :)

saya beli yg 240mm 1pek, 360mm 1pek



Kitorang ada juga tengok2 baju, stroller, cot, pampers, botol susu. Tp lalu gitu2 jelah. Sbb mmg takdak intention nk beli skrg. Baju, for me still pricey dan agak kurang pilihan utk newborn size.

Masa belek2 botol comotomo, perasaannya sama teruja mcm tgk breastpump idaman td. Kalau ada rezeki dan ada keperluan, nk juga beli comotomo tu kendian2 nnt. So yeah now comotomo dh masuk dlm list idaman. Heeee.


body botol ni mmg blh dipenyek2 kan rupanya. kagum kejap


2 jam lebih memusing dari hall 1 sampai hall 3, itu jelah yg saya bawa balik. Goodie bag, maternity pad, dgn bio-oil. Heeee. Cukup lah tu buat masa ni. For parents yg mmg dah tahu nak beli apa kt this kind of expo, good that they come. Mcm pampers ke susu ke, mungkin memang boleh dapat good offer kat sini. Saya tak ushar betul2 that section. Tp kalau barangan lain, saya rasa kat IG / kt vendor boutique luar ada je yg lebih murah harganya. Terpulang pd kehendak dan keperluan masing2.

Next TCE Baby Expo kat SACC Shah Alam. Pergi? Wallahu'alam :)



Ibu bukan tak excited nak menyambut anak ibu.. 
Ibu malah berdebar-debar. 
Babah apetah lg. 
InshaaAllah nnt tiba masanya babah & ibu sediakan yg terbaik utk anak syurga babah ibu ni,
ye sayangibu :)









*gambar semua ehsan google*

6 comments:

  1. Gagahkn diri jugak membaca entry ni...sweet kn perasaan seorg ibu ni..hanya ibu je yg tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knp smpai kena gagahkan diri tu? Tak sihat ke cik izan..?

      Delete
  2. Bagusnyer bli martenity pad. Ekin dulu bli pad bese je. Sbb xreti nk pakai martenity pad. Huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli sbb takdak ilmu kikin uiii hahah. Terbabas beli :p

      Delete
  3. happy breastfeeding mommies.. maybe dalam pantang sekarang kan..selamat berpantang..dah beli S1?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hello there! i tak beli pun S1 tu. now pakai spectra m1 dgn medela swing. tukar2 pakai :)

      Delete