Tuesday, April 5, 2016

Pengalaman Mengandung : 25minggu, Injection ATT kali kedua

Result check up AnC (antenatal care) kt KK masa honeybun 25weeks byk yg buat saya feeling down. Berat saya cuma naik 0.5kg. Walaupun nurse ckp itu yg se-idealnya utk ibu mengandung (+0.5kg/sebulan), tp saya tetap sedih. Sbb saya aim nk dptkn berat 45kg masa dah 9bulan mengandungkan honeybun.

Korang mesti wonder berapa berat saya skrg kan? Jgn terkejut tau kalau baca ni. Berat saya skrg 33kg. Ye, itu berat saya plus berat honeybun at 25weeks. Nanti bila2 tergerak hati, saya tepek gmbr pregnant saya kt sini k.

Tu hal berat. Hal hemoglobin count lain pulak. Awal2 buka buku pink, hb saya 11.4. Just nice termasuk dlm kategori average (average hb 11.0-13.0). Second AnC hb count drop to 11.1. Tp still within average scale. Ni third check up drop pulak sampai 10.0. Adoilaaa.. Saya dh pndai sikit baca result lab test so sblm pass result ke nurse, saya dh feeling down. Bila dgr nurse tegur ttg hb count lagi la down. Bila dgr kna dtg KK 2 kali sebulan utk monitor hb laaaaaagi la down! :(

Blood pressure saya jgn tnya la. Mmg forever low je bp saya ni.

Result MGTT ok alhamdulillah.
Tinggi janin ok alhamdulillah.
Heartbeat anak ok alhamdulillah.

Ingatkan dh settle. Rupanya kena henjett ATT kali kedua! Baru saya tahu yg ibu mengandung anak pertama kena 2kali inject ATT ni. Mengandung anak kedua ketiga dan seterusnya nnt baru lah sekali inject je. Mcm kes saya, consider this as my second pregnancy tp first child. Inject ATT ni yg lemaunya sbb kesan dia buat lengan kita kebas lenguh pendek kata tak syiok la. Hehe.

Nk ditambahkan cerita, a night before, en.Ubi & I gi la mkn kt satu kedai tepi jln ni. We call it kedai makcik botox sbb makcik tu mmg obviously buat muka buat pipi hidung bibir segala. Kitorg sblm ni selalu je juga mkn kt kedai ni sbb sup tulang dia sedap. Tp that night we ordered satay dgn laicikang. Satay dlm 5cucuk camtu. The taste dari satay ke kuah kacang ke laicikang mmg out I must say. Tp hbs kn juga. Balik tu, saya vomit keluar habis satay dgn laicikang tu. Then saya start pening2. Mkn panadol, ok kejap. Dpt la tidur nyenyak.

The next day lps check up kt KK saya vomit lagi. Uncontrolled. Mmg mcm ada flush button kt bahu ni. Tekan je flush button, splassshhhhh saya vomit setengah gayung. 3-4kali splashh lps tu saya rasa lega dpt keluarkn semua tu. But then badan mmg terkulai la. Smpai ke mlm terbaring. Bdn mcm bisa2 sendi. Mujur perut x memulas. Kalau memulas, confirm food poisoning. Yg kes saya ni mungkin kedai mkcik botox tu guna air tak cukup masak or tak bersih :(

Hari seterusnya masih kelemauan tp dah xde vomit2.

Kadang2 bila duk review pengalaman sendiri time mengandung, rasa mcm comel jek Cik Gayah ni. Asal kandungan nk beralih minggu je, Cik Gayah mesti meragam. Udah ghope baby nk beralih bulan pulok ye :P


No comments:

Post a Comment