Thursday, November 2, 2017

SOALAN TEMUDUGA JAWATAN PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) N19

Tahniah pada yg sama-sama dapat panggilan temuduga SPA untuk jawatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19 baru-baru ni. Temuduga dah bermula 29 Oktober 2017 (Ahad - untuk negeri-negeri tertentu) dan akan berakhir 17 November 2017 nanti.



Sesi temuduga saya di Kompleks C, Putrajaya, 30 Oktober 2017 haritu. Nervous toksah cakap lah kan. Tp persiapan still last minute mcm zaman sekolah and uni dulu pfffthh. Esok nak interview, malam sebelumnya baru terkial-kial nak baca berita isu semasa la, nak hafal nama menteri la, nak study tugas-tugas dan bidang kerja N19 la, print resume pun pukul 10 malam! ❗Disclaimer : Jangan ikut aksi ini

Ikut email invitation, interview pukul 9pagi so obviously I have to be there earlier la kan. Alhamdulillah journey dari Shah Alam to Putrajaya went well and I safely reached by 8.20am. Pengawal lalulintas ada bertugas kat gate nak masuk kawasan bangunan SPA tu so bertambah mudahlah nak cari kawasan parking pun. Time ni parking lot melambak so saya cadangkan kalau interview korang pukul 9 or 10 pagi, dtg jelah before 8.30pagi. 6kali nak go-head-go-stan masuk parking pun boleyy time ni kekekkekekkek.. Eh Cik Gayah terror reverse parking tau. Sekejapan je dah masuk parking bay cantekk punya *tetiba*

Dalam pada terkedek-kedek nak mencari Blok C7, saya nampak ramaaaaaiii sangat orang. Panic gak la sbb ingatkan dah awal dah rupanya mcm ter-paling lambat sampai.



Siap bawa luggage and family members datang beramai-ramai me-nye-port nk interview weh apekehei yeop?? Setelah dicek-cek, ghopenye deme ni semua batch yg dah lulus interview sebelum ni and harini datang utk lapor diri. Oooo patutla siap bawa luggage bagai dan turut ditemani sanak-saudara. Syoknye uolls dah dapat keje kajaan! Iolls baru nak intebiu ni. Wuwuwuwu 😰



Blok C7, tingkat 6. Berdebar tengok pintu ni macamkan nak masuk dewan bedah beranakkan Affan dulu 😀



Tak ramai candidates. Maybe yg ada ni batch pukul 8pagi dan 9pagi. Batch 10pagi belum sampai. Nanti akan ada kaunter saringan (untuk saring/cek dokumen kita cukup atau tidak). Lepas lulus saringan, baru dapat nombor giliran untuk diinterview.


Nombor candidate terkini yang tengah diinterview - 0405. 7 candidates more to go. Sempat la saya scan candidate2 lain. Masing-masing appearance (baju, kasut, gaya bawa handbag) dah mcm ongkeje kajaan. Hahahahah. Saya sorang je sendu pakai tudung bawal simpul bunjut kat hujung tudung. Bajet comel mcm Datin Norjuma la kah kah kah! Yg lain shawl lilit-lilit weh ngan make up vavavah vajiva!

Kecut perut mai dah masa ni. So untuk mengelakkan nervous sorang2, moh le kita ber-cik-gayah dengan candidate lain. Sayangnya, gugurls depan ni semua taknak kawan ngan titew. Maybe sebab appearance ku yg sendu ini 😩




See. Duduk sorang2 kat meja lain. Takde sapa nak layan Cik Gayah. Sobs. Tapi Cik Gayah tak berputus asa! LOL. Lepas tu sorang demi sorang Allah datangkan kawan baru pada saya dan alhamdulillah the ladies are all very kind and we were easily click siap create group whatsapp kau 😜




Ok. Habis dah babak-babak sebelum bermulanya interview. Sekarang masa yg ditunggu-tunggu.

THE INTERVIEW.

Sebelum masuk bilik interview, ketuk pintu, then masuk terus takyah tunggu interviewer jemput masuk.
Beri salam atau ucap selamat pagi.
Ada 2 orang pegawai penemuduga (masa saya, dua2 penemuduga lelaki)
Dokumen/Resume asal dan salinan, serah pada penemuduga.
Minta izin duduk, dan duduk dengan sopan.

SOALAN TEMUDUGA JAWATAN PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) N19.

1. Sila kenalkan diri puan dan nyatakan kenapa kami perlu pilih puan untuk menjawat jawatan ini?

Saya sebut nama, negeri kelahiran, sekarang menetap di mana, pengalaman kerja saya, tahap pendidikan tertinggi. Saya bagitahu yg saya patut dapat jawatan ni sebab saya berjiwa besar dan fokus pada ketelitian. Tu 2 points saya. Of course lepastu kena elaborate, kena huraikan 2 points tu. Saya yakin dengan 2 points ni sebab, itu memang character saya. So takde tipu-tipu. Agak smooth juga saya menjawab soalan ni CUMA taktahulah kenapa lidah ni gatai asyik nk tercakap bahasa inggeris. Bila saya tersedar saya menggunakan perkataan bahasa inggeris, saya cepat2 cantikkan balik susunan bahasa melayu saya. Maybe there is nothing wrong pun kalau bertutur dlm bahasa inggeris, cuma personally saya rasa agak kurang sopan la bila interviewer bertanya dan bertutur dlm bahasa melayu tapi kita nk jawab menggunakan bahasa lain.

2. Puan ada buat background study tak berkenaan jawatan ni? Kalau ada, apa yg puan tahu mengenai jawatan ini?

Ada. Bidang tugas jawatan pembantu tadbir antaranya ialah :

- memastikan tugas-tugas perkeranian untuk sesuatu jabatan berjalan lancar
- mengurus sistem perfailan
- jika perlu, bertndak sebagai PA kepada pihak atasan
- jika perlu, bertindak sebagai penghantar dokumen
- menyemak kehadiran pekerja jabatan

Percayalah.. Ini dua je soalan yg interviewer tanya pada saya. Selebihnya, antara soalan 1 dan 2, interviewer berminat nak tahu tentang diri saya (personal - i talked about my medical history) dan mereka mendengar dengan tekun dan penh minat. Bukan takat tanya buat cukup syarat.

Total time saya berada dalam bilik temuduga ialah 20minit.

Saya ada refer pd kawan yg skrg btugas dgn kerajaan. She said, some of her friends yg bertugas sbg penemuduga, they said the most important thing yg diorang nk tengok is keyakinan calon. Saya agak, sbb position ni kan kna banyak bergaul dgn staff lain. So maybe kena ada character yg mudah utk berurusan with. Rasanye lah....

Ok. Itu je yg dapat dikongsi dgn calon-calon lain. Semoga ada rezeki buat kita! Amin!!! Oh btw, result keluar 19 December 2017 nanti. Penantian suatu penyiksaan.


p/s : Ada sorang calon ni, dia ada degree. Tapi dia apply this position guna result SPM. Dalam fail dokumen yg dia bawa that day, dia letak sekali transkrip degree dia. So masa kat kaunter saringan, pegawai tu kata, patutnya tak boleh ni cik. Bila calon ada degree atau diploma maknanya dia dah lebih kelayakan utk jawatan ni. Tapi takpelah, cik cuba jelah k.




UPDATE 
26 SEPTEMBER 2018
jika ada yg nak bertanya apa2 soalan lanjutan dr entry saya ni, boleh email saya kat
mammagamma11@gmail.com


3 OKTOBER 2018

90 comments:

  1. Good luck:)
    Sy pon menanti result ptpo gak..
    Tp mcm dh tau xde hrapan cerah hihiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Mira! InshaaAllah kalau rezeki tak ke mana. Jom doa kita sesama ada rezeki! :)

      Delete
  2. cmne awk tw result kuar 19 Dec..adui nebesnyeeeerrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat website SPA, bahagian pengumuman terkini ada tulis. tp now dah remove sbb proses temuduga dah habis :)

      selalu-selalu tengok kt bahagian pengumuman terkini tu k :)

      marilah kita nebes secara berjemaah :P

      Delete
  3. hi salam wak. kita pun sama, masih menanti keputusan pada 19 December 2017 tapi keputusan masih belum keluar sampai sekarang. sy ada call pihak SPA, dan dorang cakap kemungkinan akan keluar lepas 8 Jan 18

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. yeke awak? ok ok bersabar lagi menunggu 8hb Jan :)

      Delete
  4. hi awk, boleh tak sy nk masuk sekali dalam group awk? sebab sy taktau nk dapat info dari siapa dan share dengan sesiapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi Ekhqa. Result dah keluar. Dah check tak?

      Delete
  5. Hi awk.. result dah keluar.. mcm mana keputusan?

    ReplyDelete
  6. hi awk..boleh x masuk gruop sekali..sy dapat calon simpanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. sebelah kaki dah bertapak tu! jom terus doa doa and doa k!
      p/s: awak boleh email saya (mammagamma11@gmail.com) nombor phone.

      Delete
  7. hi awak..sy pun nk masuk group sekali boleh ke?sy pun dapat calon simpanan..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai awak calon simpanan jugak ke ? Awak ad receive any letter untuk ke pelantikan tetap ? Ada group ws tak sy nak join sekali.

      Delete
  8. sis apply post ni guna sijil spm sahaja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes dear. saya apply guna result spm je :)

      Delete
    2. salam sis haya, perluke mention ttg klyakan tinggi kta smasa interview?

      Delete
    3. Wsalam dear. umm, kalau tanya saya, saya jawab tak perlu letak 'yg lebih dari apa yg jawatan tu perlukan'. saya jwb mcm ni, sbb - baca balik p/s saya kt entry atas tu :)

      Delete
  9. Assalamualaikum.
    Hai Puan Haya. Saya nak tanya pasal interview. Masa perkenalkan diri, ada mention pasal pendidikan tertinggi kan? Kalau apply jawatan SPM boleh ke cakap pasal degree. Diorang tak reject?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam dear. umm, kalau tanya saya, saya jawab tak perlu letak 'yg lebih dari apa yg jawatan tu perlukan'. saya jwb mcm ni, sbb - baca balik p/s saya kt entry atas tu :)

      Delete
  10. Salam.sy ranking 466. Susah utk nk simpan harapan sbb ramai yg bharap lepastu tamat tempoh setahun.

    ReplyDelete
  11. Salam..nak tanya pada calon simpanan utk jawatan ptpo ni dah dpt result belum tawaran dan penempatan semua? sy dah.dpt KKM..tp x sure tarikh lapor diri bila..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy ranking 466 dh dpt Surat utk kursus 29/7/18 ni. Surat bru smpai mggu lpas. Utk pnempatan hari terakhir kursus bru dpt taw

      Delete
    2. sama dgn adk sy dpt kkm..13/8 br ni lapor dri..awk negeri mn?

      Delete
    3. Sy pnempatan di KKR. Sbelah bank negara.

      Delete
  12. salam sis, kalau apply jwtan diploma, degree perlu letak sekali ke? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam dear. umm, kalau tanya saya, saya jawab tak perlu letak 'yg lebih dari apa yg jawatan tu perlukan'. saya jwb mcm ni, sbb - baca balik p/s saya kt entry atas tu :)

      Delete
  13. Assalam. Sy nak tanya. Akak dulu sebelum g iv ada ujian psikometrik tak? Sy dah lulus ujian psikomatrik...but dah nak dekat sebulan xde panggilan iv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam dik. Masa batch akak (feb 2018) belum diimplement ujian psikometrik utk semua. Batch2 lps akak dgr kata mmg ada yg kena lepasi ujian psikometrik tu dulu.
      Kalau adik dah lulus ujian psikometrik tu, apa kata call SPA tanya status adik/apa next action (tggu surat ke or ape ke). Org SPA rajin je melayan soalan2 kita cuma nk tembusi line dorg tu mmg ambil masa sikit. Hee. Hope jwpn akak ni membantu :)

      Delete
    2. Assalamualaikom siss.. saya nak Tanya ujian psikometrik tuu soalan apa jep ? Saya 6.1.19 ujin tuu risau jgok nie.. soalan pe jep dye tanya ?

      Delete
  14. Salam.. Saya akan iv jawatan ni 8 oct nnt calon sabah.. Tq utk tips yg di beri. Wish me luck 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Rania :) Best of luck to you gal! :D

      Delete
    2. Assalamualaikum.. Sy pun ada interview.. Tp sy 9 oct.. Awk share la sikit pengalaman awk pulak.. Nebes nie

      Delete
  15. Assalam. Kak, sy dapat panggilan interview 9/10 ni. Sy ada beberapa perkara nak tanya dan mintak pendapat akak. Macam mana ya boleh sy contact akak? Harap sgt akak sudi bantu sy :’)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Done reply email hehe ;)

      Delete
    2. Hi sis bole email sy juga? octavia90eva@yahoo.com sy pun iv 9hb calon sabah

      Delete
    3. wish me luck also ..calon sabah

      Delete
  16. assalamualaikum kak, sya dpt interview jawatan pembantu tadbir(perkeranian/operasi) gred N19 calon (sarawak).. sya nak tips dr akak yg dh berpengalaman.. harap akak boleh membantu sya :)

    ReplyDelete
  17. Salam.. Saya pun dapat juga interview jawatan ni 11 oct nanti calon sarawak. Nak tanya, macam mana prepare resume yang sesuai untuk jawatan kerajaan. First time kena panggil interview ni. Tak tahu nak buat start macam mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun dpt jugak iv calon sarawak. Tarikh yg sama.

      Delete
    2. Saya pun first time iv nnt tanggal 10/10,nak tanya mcm mana nak susun semua dokumen asal dan salinan tu?

      Delete
    3. Saya pun first time iv nnti 9/10 calon srwk, nak tips lain please.. and mcm mna nk prepare resume utk kerajaan??

      Delete
  18. salam sis.. saya pun dapat interview 9/10 ni kalo sudi saya pun nak contact no sis.. terima kasih sis

    ReplyDelete
  19. sayaaa pn nak minta tips kak..iv 10/10 calon sabah

    ReplyDelete
  20. Me too sis, nak minta macam mana nak buat prepare utk resume. N ada soalan yg nak saya tnya. harap akak dpt membantu utk lebih mmbuat sya yakin nak pegi ke temuduga hmm

    ReplyDelete
  21. Saya pun nak sis. nak mntak tips naknsusun resume. n ada soalan lain yg saya nak tnyak. harap akak dpt membantu adek.

    ReplyDelete
  22. sama la kita.. saya pun tak tahu nak prepare macam mana nervous jga ni. buat whatapps group la.. add sya skali 0142055983

    ReplyDelete
  23. Sy iv 11/10 nanti..(calon sarawak) First time. Tak tahu nak buat prepare mcm mana.. Blh add skali tak? 0168579701

    ReplyDelete
  24. Saya calon Sarawak..iv esok 9/10..wish me luck..dh lma sgt berminat dlm krja kerajaan..fmly semua nk kita kja kerajaan..hopefully rezeki kali ini..tq utk tips.mudahan mbntu..

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  27. assalamualikum , sye dpt iv ptpo N19 22/10 ada x yg dpt sme dgn sye calon sarawak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi..saya pun calon sarak..interview kat uitm kn..? boleh contact saya kat miszfieyza@gmail.com

      Delete
  28. Kakak,,boleh wasap sya x??? Sya nk tnya sesuatu... 01110189597

    ReplyDelete
  29. Saya mintak izin untuk screenshot ye.

    ReplyDelete
  30. Assalam puan , sy interview lebih kurang tarikh puan bulan 10 thun lepas, saya calon simpanan , alhamdulillah sy bru dpt tawaran lapor diri hri isnin ni. Puan skrg berkhidmat di mna ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. maaf saya bertanya.. 10 tahun lepas atau 10 bulan lps Mrs Lyn? Apapun Alhamdulillah dan tahniah atas urusan lantikan Mrs! :)

      Saya skrg berkhidmat di Kementerian Luar Negeri

      Delete
  31. aaslam puan, saya baru nak interview jawatan ni,, emial saya sharidaamykhartika.abdulwahid@gmail.com calon iv daei sabah

    ReplyDelete
  32. sy bru nk intrview kt jb 2.4
    takutnya...

    ReplyDelete
  33. Tengah tunggu giliran tuk iv.. Calon sabah.. Nervous xdapat pula fokus 😅

    ReplyDelete
  34. salam puan,semasa interview perlu tak mention kita sudah berkhawin dan ada anak?

    ReplyDelete
  35. Salam puan, saya iv pada 19 ogos 2019 isnin depan. Saya nk tnya :

    1. Cara berckp tu mmg kene skema atau jujur? Boleh share tak mcm mana suara dan gaya puan semasa temuduga tersebut?


    2. Semasa sesi perkenalkan diri boleh ke berckp sambil tgn bergerak2?

    3. Perlu ke kita tnya soalan pada panel jika dia ajukan contoh : puan ada apa2 soalan untuk ditanyakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak interview kat mana? majlis daerah ka? atau bawah spa?

      Delete
    2. interview kat mana? majlis daerah atau under spa?

      Delete
    3. salam puan ye sama pon interview 19 haribulan iaitu esok saya nak tanya lah puan ada tak mereka tanya soalan mengenai menteri2?

      Delete
    4. Salam puan saya br lulus exam boleh kongsikan tips dsn add sy dlm group 0139170087
      Terima kasih puan

      Delete
  36. salam sis saya nak tanya sis, resume sis dalam bahasa melayu la ye?

    ReplyDelete
  37. assalam sis..bole sy cntct sis secara personal...nk tau ttg iv... harap sis dpt bantu... t. kasih

    ReplyDelete
  38. Salam sis saya nak tanya, susunan sijil tu sis letak sampai spm ke ke? Yg sijil medical tu sis letak x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Nak tnya, sijil medical tu mcm mna? Mmg kena ada ke?

      Delete
  39. Salam sis saya nak tanya, susunan sijil tu sis letak sampai spm ke ke? Yg sijil medical tu sis letak x? Kalau x keberatan sy nk contact sis personal

    ReplyDelete
  40. Salam sy nk tnya psal kelayakan result yg dip atau degree yg perlu dikemukan atau tk tu,sy dgr ad yg ckp bg je sbb mklumt kita die bole trace..mcm mna pula tu yer?

    ReplyDelete
  41. Salam. Klu ada diploma atau degree. Tp mohon untuk jawatan spm. Masa nak intro diri. Perlu bgtau background stdy sampai level spm je ker? Atau smpai degree/diploma

    ReplyDelete
  42. baru lepas iv 05/12/2019 tggu result je, rasa2 result berapa lama ye, tp tu la yg iv 20K tgk statistik yg kosong 5++ calon simpanan 1k :)

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum puan, kalau letak sijil sampai STPM boleh tak? Dulu saya pernah jadi guru ganti dan dlm surat tawaran tu telah dinyata bayaran gaji mengikut lulusan STPM. Atau sy tidak perlu sertakan pengalaman kerja tu ya?

    ReplyDelete