Friday, August 22, 2014

Hai la kahwin..

Tak tahu tak boleh tidur ni sbb stress memikior ke atau sbb sakit perut since ths morning. Perut sgt tak stabil sampaikn saya x berani drve blk kl. Berulang ke toilet lbh dr 10kali kt office td. Tak berry pun cuma kerap shishi mcm byk minum air. Knp ntah. Laa ni bermalam kt Putrajaya rmh makcik. Heaven nyelah short distance drve without toll. Sampai rmh nasi panas dgn lauk-pauk dh terhidang. Tinggal nk basuh tgn nganga molot je. Kalaulah tiap2 hari blh mcmni, hariharihariraya!

Mmg pe'el saya dr dulu, bila serabut nk fikir hal personal, saya akan tend to let myself deeply into work-world. Saya buuuuat kerja bertan-tan utk elak TERfikir hal peribadi. Biarlah balik lewat pun. Sbb buat office duties ni means saya sdg mnyelesaikan mslh org. Mslh saya sndiri boleh dop kalu ore laen hok tolong selesă kan? Mokcik seřo canno' go, doh.. Haaa kalau cannot pun dh ada idgham di hujungnya tu, mknonyo mèmè doh canno' sangak2 doh tu bè.. Harak maklung dèh.

Apa yg saya stress? Kahwin.
To the point saya ckp kt en.Ubi, "Cancel jelah.." Trust me, I did said so. Recently saya terbaca kisah psgn yg bertunang 1minit. Korang ada baca?

Kisahnya mcmni..
Dorg mmg get ready utk mjlis bertunang. Simple one la. Lps dh bakal makmen sarung cincin, dh sah jd tunangan org, tuptup bapa si perempuan tanya kt si lelaki. "Kamu dh bersedia nk nikah? Kamu nk bernikah?" Lbh kurang gitu lah gaya soalanya. Nak tu of course lah nak, kan? Tp mana nk cekau duit dan-dan tu jg? Pastu bapa perempuan tu nyanyi rilek brader, brader rilek.. kekekek. Ok fine. Tak lawak.

Nk dijadikan cerita, si lelaki ni ada simpan seketul dinar emas dlm wallet dia. Yg pak perempuan ni pula sungguh mulia hatinya dan berilmu agama orgnya, maka dinikah kn terus psgn td. Pak dia yg nikahkn, pak dia yg bacakn khutbah nikah.

*kalau spotcheck wallet en.Ubi, yg dia simpan ke hulu ke hiliaq, duit rm5 yg dh koyak -_-"

Subhanallah.. Nikah tu AMAT MUDAH dlm Islam sebenaqnya. Hat pi buat nallla punya masalah bila pikiaq nk baju glamour2 la, nk pelamin gini2 la, nk jemputan ramai ni la, nk sediakn accommodation la, nk serve lauk ini la, nk kena ada saving byk sekian2 la, last-last lps nikah, mempelai yg sengsara.

Payah nk ingatkan balik rukun nikah tu apa. Payah sbb the oldies sort of terikat dgn adat. Part mana dlm rukun nikah tu yg mention kena standby at least 10k? Takdak cheq... Yg ada syarat minimum simpanan tu syarat nk buat haji cheq... bkn syarat nk menikah.

I know that I am barking towards the mountain now. Kita pngkat org muda kena taat. Semoga ketaatan yg jujurnya ada masa tak wajar ni diberi balasan setimpal oleh Allah. Saya nk taat pd suruhan Allah dulu sblm taat pd suruhan hamba Allah. Dgn niat begini, semoga Allah melembutkan hati pihak2 berkaitan utk memudahkn urusan nikah saya satu hri nnt.

Cik gayah takut en.Ubi menggila culik cik gayah bawa pi siam kang. Tak rela tak rela. Oh lupa, en.Ubi takdak passport. Selamat i.

No comments:

Post a Comment