Sunday, August 10, 2014

November

Yes I know we are still in August. No worries, penyakit saya tak menjejaskan ingatan sampai tahap bulan brapa ni pun tak ingat :) Oh and yes, no worries, saya bukan kahwin bulan sebelas ni. Hangpa cuak je menunggu bila cik gayah nk menikah yo? Sabar. Tuan badan lagi kan boleh bersabar, inikan pulak kalian.

So whats up with November babeh? November always be the memorable month for me. Satu, of course sbb saya lahir dalam bulan sebelas. Kedua sebab my first love dulu pun lahir bulan sebelas. Ketiga sbb en.Ubi pun nyenyebok juga lahir dalam bulan sebelas. So the power of remembering November tu kuat sbb byk sentimental value in this month. Ni lps en.Ubi baca ni confirm dia tanya, "Ingat lagi kat orang lama?" Siapa tak lupa kat first love ye dak? Tapi ingat gitu-gitu jelah. Takde nk berdoa buat solat hajat bagai supaya dia balik kepangkuan kita. Kalau dia nk balik pun, saya taknak. Saya happy dgn en.Ubi, alhamdulillah.

Mungkin ramai yg tak tahu bahawasanya harijadi saya and en.Ubi sebelah sebelah je tarikhnya. En.Ubi 17, saya 18. Dah 2 tahun cintan-cintun (eh yeke 2tahun intan payung?) saya rasa saya tak pernah bg birthday present kt beliau. Sbb sokmo sumbat perut dia dgn makanan jd rasa saya dh cukup menjalankan tanggungjawab sbg seorang kekasih. Haha. Td dok blogwalk and dapat satu idea this year nk bg hadiah apa kt en.Ubi nnt. Hadiah tu, benda tu, actually en.Ubi dh ada. Tapi, tak salah kot kalau en.Ubi ada satu lg utk dibuat tukar-tukar. Harga pun boleh tahan murah. Eh ke nk buat jadikan hantaran?? Hoh idea spontan nih! Suka suka suka!

Pastu nampak pulak blogger tu promote New Zealand Natural. Ala.. yg mcm Coffee Bean, Tutti Fruitty tu.. Terliur tengok menu NZN. Saya tak pernah jejak sekali pun kt NZN. Maybe boleh celebrate birthday kt situ nnt? (Nak gi Baskin Robin iolls kedekut). Or maybe boleh merengek kat en.Ubi minta dia bawa pi NZN esok???

Harini apa yg penat sgt entah sampai tak mandi ptg td. Nk kata cuaca sejuk, padahal panas je bilik cik gayah ni. Pastu ni sambil bermalas-malasan atas katil menaip, dok makan buah mata kucing beli kt Jusco lps mgrb td. Bila kipas pusing sekali lalu, saya ada terbau masam-masam sikit. Now cik gayah confuse. Cik gayah yg bau mashemm ke atau buah mata kucing tu yg ada bau? Ahahah (kamu boleh ketawa gayah..???)

Ptg td sembang-sembang dgn en.Ubi dan dia pesan kat saya buat kesekian kalinya. "Nanti dah kahwin jgn malas-malas. Kalau kt rumah family, jangan duduk dalam bilik je, rajin-rajin duduk bercampur kt hall. Tak bersembang sgt pun takpe, asalkan nampak yg awak pandai bawa diri". Oh mak is sentap uolls. Bukan sentap as if sentap tak puas hati. Tp sentap sbb rasa mcm hoh takutnya nnt kalau dh kahwin kena taat kt perintah en.Ubi walhal skrg ni kalau merajuk and beliau panggil, lg saya buat degil takmo toleh kt beliau. Evil sungguh rasa diri ni tetiba. Pastu ada lg en.Ubi pesan-pesan pasal life after marriage. Yg ni pun selalu juga beliau ingatkan - which, jgn panggil dia 'abang'. Pelik tak? Bg dia biar adik-adik or anak saudara dia je panggil dia 'abang'. Kalau saya panggil dia 'abang', dia rasa awkward.

Td masa kt jusco ada pulak satu insiden yg saya boleh relate kan dgn permintaan en.Ubi ni. Alkisah ada sorg pakcik dgn this sales girl, bila sembang-sembang, sales girl ni panggil pakcik ni 'abang'.
"Abang gini gini ke?"
"Abang gitu gitu ke?"
Teringat saya kt ceramah Ustaz Kazim Elias. Dia cakap, kak yg mana dh kahwin, jgn hey hey je bila panggil suami. Jgn juga panggil 'ayahnya' atau 'bapaknya' atau 'you-you' je. Sbb dkt luar, orang panggil suami kita 'abang'. Anak dara lain, isteri org lain panggil suami kita 'abang'. Masa tu suami kita umur 44tahun terus rasa mcm 34 tahun kak. Hati2.

So cik gayah gelabah. Dah mcmana ni? En.Ubi pesan jgn panggil dia 'abang'..

Kidding! Takdenya saya gelabah. Jgn ambil lurus sgt isi ceramah tu. Apa yg ustaz cuba sampaikan ialah, panggil lah suami atau isteri dgn panggilan yg enak-enak, yg menggembirakan hati pasangan. Nabi pun tak panggil isterinya sayang ke baby ke darling ke. Tp baginda panggil Siti Aisyah r.a, 'Humaira' sebab warna kulit isteri baginda yg putih kemerah-merahan. Famouskan sirah ni? Rasanya majoriti tahu.

So I was thinking panggil en.Ubi - coki sbb kulit en.Ubi warna cekelat. Ahahahhahhahah! Okay tak lawak :~

Nabi juga panggil Siti Aisyah dgn panggilan 'Muwaffaqah'. Maksudnya cerdik dan mencerdikkan orang lain. Sebab Siti Aisyah ni sifatnya rajin bertanya.

Nak praktis jd pasangan yg barokah (amboihh), td masa call en.Ubi, dah jawab salam semua, bila dia panggil, saya pun jawabla, "Ye manja.." Konon lembutla panggilan ni utk dia. Konon in my mind sbb dia bersifat manja dan penyayang jd eloklah panggil camtu. Sembang-sembang lg saya jawab camtu juga. "Ha'a manja", "O yeke manja?". Lps dua tiga kali ku manja-manja-in beliau, en.Ubi start tanya, "Saya manja sangat ke yg awak asyik panggil saya manja ni?"

Ok lps ni panggil confirm beliau coki!

2 comments:

  1. Sweet la u olls ni...
    Irma, kin teringat cite mak. Mak ckp, dulu mak pngl arwah abah "abg"... Bile dah dpt anak, which is abgngah kin, abgngah pon panggil arwah abah "abang" jugak... Last2 mak pon panggil arwah abah as "abah"... x ke naye anak pon panggil yg sama. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaha. Lawak la kalau dh anak pun panggil abah kin abang! :p

      Delete