Saturday, July 5, 2014

Allah knows better

Smlm berbuka puasa dgn en.Ubi. Entah knp en.Ubi buka mulut ckp yg dia terrr-wonder if ada 'bnda lain yg suka pd one of us' sbb tu ada shj aral to our wed. Punca topik ni ape ek.. oh sbb saya mcm nk tarikh yg a bit draggy from tarikh yg kami ada skrg. Saya pun xtahu mna dtg idea but tiba2 je saya propose kt en.Ubi a new date.

Back to hal bnda lain suka kt kita tu, first comes to my mind bila en.Ubi ckp cmtu, was - ish xdelah.. kita asyk delay2 mesti sbb Allah ckp it is yet our time. Allah knows better! Saya yakin sgt2. Saya yakin dgn keyakinan saya ni (deyy apeda ayat tunggang terbalik) sbb mmg terbukti dgn hal beli kereta. Bayangkn, masa saya sihat wal'afiat, saya rasa saya sgt perlulan kereta utk pi kerja pi kelas pi cari brg2 kawin pi tunjuk kt fmly tht we both dh ada at least 1 fmly car utk build a fmly. Saya apply sana sini. Ada masa kna tipu, ada masa dealer diam seribu bahasa, ada masa bank issue, mcm2 hal sgt smpi saya give up. Jln kaki nk pi tggu bus, nk blk rmh kdg2 saya call en.Ubi nangis2. Saya ckp saya penat jln kaki. Saya nk kereta, saya nk kereta, saya nk kereta! Mcm budak2 meroyan minta kereta mainan pun ada time tu :p At one point en.Ubi offer kt saya kereta fmly dia (btw, future in laws mmg soh en.Ubi use tht car pun) tp saya xnak. Mungkin sbb saya rasa en.Ubi & i blm jd suami isteri jd x molek kalau dh kongsi2 harta cmtu. What if (IF!) we both berpisah, dah satu hal nk pulangkn harta segala. Hassle. Tak manis pun. So, no, thank you future in laws, thank you en.Ubi. In short, tak berkesudahan la kesedihan saya tak berkereta masa tu. Allah sj yg tahu seksanya jln kaki bwh matahari terik (if i was on 1noon shift), rasa mcm bai kerja buruh pun ada. Tu blm kira ketakutan saya bila blk mlm jln kaki pukul 11 12mlm. Takut anjing, takut katak, takut hantu, takut peragut, takut org mabuk, takut perogol bersiri, takut pembunuh psycho, dgn byg2 sendiri pun kdg2 saya paranoid sendiri. Kesian i tau.

Long story short, smpi lah yg saya sakit, masuk bln ke-6, ntah mcmna roommate yg saya baru kenal waktu tu bgtahu saya yg kwn dia dealer kereta. Saya tanpa fikir byk (saya cuma bgtahu en.Ubi tht i wanted to buy a car & he said ok, & saya mnta izin my mom nk beli kereta) terus apply. Tuptup seminggu cmtu dh settle hal bank segala & dpt B :)

Hari pertama jumpa B, saya menggigil2. Nerveous sgt. Siap paksa en.Ubi teman jmp B so ya u guys can ask him how i over-react masa first nk jmpa B. Deep down inside my heart, saya muhasabah diri, saya was literally tarik telinga sendiri & says to myself, "see, Allah knows better. Allah knows better when actually you REALLY needs to own a car. It may not when you think you need it because you wouldnt know wht will happen in the next breath. Allah knows better" :')

Same goes dgn hal bila nk mjlis, bila nk mkn nasi minyak, tipulah kalau saya rilex slumber derr je. Im a human, perempuan pulak tu. Hormon kdg2 kalah ombak rindu. Tp as long as keyakinan saya bhwa Allah lbh tahu yg terbaik buat hambanya, saya inshaaAllah akan 'kuat'mnghadapi 'kelewatan/apa2 aral'. Yg tak elok atau yg jahat terhadap sesuatu makhluk, terjadi hanya dgn izin Allah. Kalau Dia tak mengizinkn yg buruk, yg jahat, yg sakit terjadi pd kita, maka terselamat lah kita.

If u read ths sweetheart, pls know tht I strongly believe Allah knows better when we should get married. Utk ingatan diri saya sndiri jg, biarlah org nk bertanya, org nk mengata, asalkan kita tahu duduk letak diri kita dlm mengharungi relation ni. Saya mungkin akn mnggigil seluruh bdn jg pd hari saya tgk awak segak berbaju melayu duduk bersila dpn tok kadi . Dan saya akan igt moment tu as Allah-knows-better-moment :))

Till tht moment, kalau saya meroyan ke apa, awak bertabah la yo. Hiks :p



Foot note:
Smlm dgr ceramah ttg doa. Antara mukaddimah nya,
Dahulu, sblm adanya kehidupan di bumi ni, keadaan bumi sgt tdk stabil. Bergoncang-goncang, bergolek2 sampaikan malaikat usulkn hal ini pd Allah. Lalu Allah mnciptakan gunung-ganang mempaksikan bumi. Diamlah bumi. Malaikat bertanya pd Allah, apakah ada yg lbh kuat dr gunung? Allah menjawab ada dan api lah yg lbh kuat dr gunung. Malaikat tnya lg, adakah yg lbh kuat dr api? Air. Kerana ia mampu memadamkan api. Lbh kuat dr air? Angin. Kerana ia mampu merubah ombak di lautan. Malaikat tanya lg, apakah ada yg lbh kuat dr angin? Dan Allah menjawab, doa hambaKu itulah yg lbh kuat. Kerana doa mereka yg bersungguh2 meminta2 kpdKu mampu mngubah takdir yg telah tertulis buat mereka.

No comments:

Post a Comment