Monday, July 7, 2014

The Turning Point - Part 2

Sampai mana kita td? Oh ye sampai saya melambak wek atas katil and my housemate shouts "ya Allah!" bila dia nmpk keadaan saya waktu tu. Btw, lupa saya nk cerita, masa saya tgh on the phone wth en.Ubi, sblm start rasa pening, saya ada dgr bunyi like keletukk. Lbh kurg la. Bunyi tu one time tp dekaaat je saya rasa 'sumber' bunyi tu dgn saya. Bila saya try to dgr and cari blk sumber bunyi tu, dh xde. So bunyi tu i heard one time only. Bunyi apekah itu? Later u will know. Panjang lg cerita cik gayah ni...

Dlm keadaan separa sedar (my housemate ckp i koma. Haha) my housemate pakaikn saya tudung and dukung saya turun. Luckily adik dia dtg tumpang tidur kt rmh kami tht night. So adelah jg teman panic my housemate tu. Poor Ami, have to go through the panic night. Thank you Ami :) Dorg berdua dukung saya masuk dlm kereta, her sister 'jaga' saya kt seat blkg, Ami drive. Saya masih dgr sekeliling apa yg terjadi tp semua tenaga mcm dh keluar sekali dgn wek td. Nk buka mata pun tak terdaya. Yg saya mampu dgr waktu tu cuma istighfar tak henti dr adik Ami.

Perasaan saya waktu tu? Jujurnya, takde rasa yg serious panic sgt. Saya cuma rasa, ok I threw out bad just now and now I feel really tired. I need a rest. But I need people to at least be next to me so they can make sure saya akan buka mata lps rehat nnt. Saya x panic mgkin sbb saya cuma blh rasa yg saya TERLALU penat je masa tu. Takde tenaga walau utk buka mata sesaat pun. Dh xde fikiran 'it's my time' ke apa. I just, need a rest.

Saya dpt tahu (lps2 tu la), actually Ami ada call request ambulan utk dtg ambil saya tp ambulan xde at tht moment (ada ambil patient kt tmpt lain kot) so that is why Ami drive all the way to hospital putrajaya bhg kecemasan.

Sampai di bhg kecemasan, bberapa atendan dh standby dgn stretcher. Keadaan saya masih sama - separa sedar - semua tak bergerak, mata tutup, telinga dgr. Saya disorong masuk ke dlm hspital smbil sayup2 dgr keadaan panic atendan tnya itu ini kt Ami. Tetiba atendan yg menyorong saya tu bercakap dgn saya dgn nada yg agak tinggi. "Bangun, bangun! Siapa nama awak? Buka mata. Buka mata. Nama siapa? Jwb saya tanya ni, nama siapa?" Pipi saya ditampar2 laju. Atendan ni lelaki yo jang. Tp awaw sikit. Sakit jugoklah pipi den ditampo-tampo laju. Sabar jelah.. Mungkin sbb tamparan si awaw dgn suara high pitch dia tu menakutkan saya, saya kerah sehabis tenaga utk buka mata. Dpt sesaat cmtu je kot buka mata. Saya jwb nama saya irma. (But later on Ami ckp suara saya masa jwb tu mcm org kna rasuk. Haha. I was sound - eeeiiirrrmaaaaa).

Lps tnya nama, dia tnya umur brp, apa yg jd, dia tnya saya mkn apa td. I can sense yg dia ajk saya berbual to keep me awake. Saya response setakat yg mampu je. Jwb sepatah dua.

Tp ntah apa yg atendan tu xpuas hati dgn saya, dia tonyoh2 pulak tulang kt leher saya ni. "Bangun, bangun! Buka mata irma! Awak jgn nk drama kt sini!" Berdesingg telinga dgr. Kau pehallll.. sempat lg cik gayah bengang ngn atendan tu saat2 genting cmtu. Mampu?? :p

Bila dia act mcmtu, saya pun malas layan dia so saya rilex je teruskn pejam mata. Malas dh berusaha nk buka mata bg dia puas hati. Haha. Btw dlm keadaan yg td td tu, dorg dh buka my tudung and gunting baju. Dorg xminta kbenaran kita but they do inform us. "Saya buka tudung awak ye, saya gunting baju awak ye sbb kita nk cek jantung". Saya dh konsep redha jelah masa tu. Tak sempat nk tersipu2 malu zass baju guwe diguntingin.

Mula lah segala tok nenek wayar ditampal kt dada saya. Jarum dr td dh tersuntik kt kiri kanan tgn. Drip air suling sebelah, drip air gula sblh. Bacaan gula saya terlalu rendah time tu, sbb tu saya x sedar dan lemah. Jantung was ok wlupun heart beats low than usual. Tak cukup dgn tu, dorg cucuk pulak salur utk shishi through my below part. Sakit sikit dan x selesa.

Dlm pd dorg kecoh abt me, dorg dpt berita yg kt nkve ada bus accident. Ada bad mouth nurses yg terus response, "mnta2 dh mati lah semua" Saya yg tgh terlantar kt dlm tu rasa what the sgt! Saya istighfar dlm hati. Istighfar istighfar smpi saya rasa bdn saya sejuuuuk ssgt. Saya usaha bgtahu kt nurse yg saya sejuk. Sorg nurse perempuan yg agk ok answers me, "sejuk ye. Ok kita ambil selimut k". Sblm dia selimutkn saya, sempat dia rasa tgn saya and she was ushh sejuknya awak ni! "Nnt saya ambil selimut lain ye. Awak beku dh ni". Later tht she come, dia bawa plastik mcm nk bungkus mayat tu -_-" dia bawa 2 helai, she covered me up. Then everyone left me alone.

Saya mcm dh 'lega' sikit masa ni most probably sbb saya tahu ada org yg tgkkn my condition. Tp sejuk mmg masih teramat-amat sejuk. Dr td terlantar, saya mula rasa lenguh jd nk ubah posisi, nk mengiring ke kanan. I pull over myself tp bdn saya terrrlalu ringan smpi bdn saya melantun, dahi terhantuk kena holder tepi katil. Nurse kt situ pulak igt saya meracau. Haizz..

Dh set myself mengiring dgn selesa, saya starts fikir satu persatu.. what happen to me? Knp bdn saya lain? Saya x rasa bdn saya mcm selalu. Ringan sgt! Dan.. saya x blh control pergerakan saya mcm normally i did. Knp..?

Dlm serabut berfikir sndiri tu, saya dgr ada atendan ckp pd other atendan, "seksi sgt tu.." Then dorg ketawa2. Then ada someone come close to me from behind, tarik selimut plastik utk tutup bhgian blkg saya which terdedah rupanya dr td! Marahnya saya dlm hati sbb petugas kt situ tak jaga aib saya yg dh sah2 sdg x mampu berbuat apa2. But what can i do by tht time? I cry.. mata masih lg blm mmpu celik tp air mata berlinang keluar. Saya celaru. Saya malu. Saya tak tahu apa jd pd diri saya waktu tu. Saya, sakit teruk kah..? Saya.. knp...?


Kesian korang bosan baca. Sambung lg nnt. Assalamu'alaikum! :)

3 comments:

  1. Replies
    1. hehe. kikin pun rajin2la update blog. nk tgk gelagat bambam comel tu :))

      Delete
    2. Haha... tu xde kije nm nyer. Kalo byk kije, blog bersarang...

      Delete