Saturday, July 19, 2014

The Turning Point - Part 9

Semua tak sabar nk tggu hasil ct scan ye? Saya masa tu apetah lg :) Tp rasanya next part kot baru dpt reveal the result. Part ni saya cerita pengalaman buat ct scan & MRI dulu k.

Pukul 5ptg saya kena buat ct scan, jd start pukul 9pagi saya dh kena puasa (8jam). Doktor td mai check saya pukul 11pagi. Ha elok nor la tu cik gayah sempat tertelan ubat gigi je pagi td. Azan Asar je mama sharp gi turun solat. Ayah blk rmh dr tghri td sbb nk uruskn adik2 kt rmh. Nk dijadikan cerita, nurse nk bawa saya gi scan right after mama turun solat. Saya gelabah sikit masa ni sbb td mama dh pesan, apa2, tggu mama. Hp pulak mama she left it wth me. Saya nk mnta tggu kjap, nurse ckp takut xray dept. tutup kalau lengah2. Nk taknak saya agree la jg utk pergi tnpa mama.

Sepanjang perjalanan disorong atas stretcher nk ke tmpt scan tu, saya dh baca itu ini. Gugup. Bkn takut kn result ct scan tu tp takut sakit kna xray. Who knows if xray kepala ni lain kekdahnya dr xray dada tu.. Kt bilik xray, saya diangkat dr stretcher ke katil yg menghala ke terowong (machine ct scan) yg muat2 bdn seorang pesakit. Kepala saya super sakit time ni sbb terhentak2 bila nurse td sorong stretcher sikit punya laju mcm nk merempit pun ada -_-"

After the attendan make sure xde besi pd seluruh tubuh saya, dia pakaikn saya 'topeng mop lantai'. Benda ni cover head & face area only dan bentuknya sebijik mcm tempat putar mop lantai tu - yg kita letak kt atas baldi bila nk mop lantai. Ada jaring2 kasar petak2. Betul ni..sebijik mcm tmpt mop lantai tu. Saya panic time ni sbb topeng tu terrrlalu dekat dgn muka, buat saya rasa mcm.. - mcm mana saya nk lpskn diri if jd apa2 karang?? (Drama mode turn on dah..)

Attendan tu pulak xde nk bersuara apa dgn saya, tetiba je dia masuk ke bilik control & tinggalkn saya sorg2 kt area terowong tu. Eh eh eh tetiba katil tu bergerak masuk kt dlm terowong perlahan-lahan. Oh panic sungguh time ni! Saya terbayang kotla nnt ada jarum nk cucuk kepala saya kt dlm mesin tu. Jd wolverin pulak I karang.. Perasaan panic tu membuatkn saya rasa nk wek wek sesangat. Mmg dh dkt pangkal tekak dh tp hold hold hold! Saya punya kelam kelibut baca ayat itu ini, kelakar pulak bila diingat2. Haha. Mungkin sbb part of my brain dh 'masuk' dlm the machine, so the attendan blh nmpk ke-tidak-stabilan condition otak saya. Barulah dia bersuara, "Irma, ambil nafas, tenang2, rilexkn minda. Jgn bg minda awak bercelaru k. Nnt reading (result scan) tak tepat"

Saya angguk laju as if the attendan blh nmpk kepala saya dlm bekas mop tu. I figure out tht I need to close my eyes utk hlgkn panic. Kalau saya buka mata, saya 'nmpk' suasana sempit dlm that machine. Dgn topeng mop tu lg. Itu yg buat saya panic sbnrnya. So saya pejam mata, baca wht i want to recite calmly, then i feel the bed gone deeper into the machine.

Dlm 10minit lps tu, katil bergerak keluar. Lega! Nurse td bawa saya balik ke wad. Elok je pintu lif wad terbuka, saya nmpk mama. She looks tak tentu arah sbb saya pergi td without her, kan. Kt situ jg Iolls kena bebel -_-" Sampai je katil saya cerita la kt mama mcmmna bilik ct scan tu, topeng mop lantai tu, taaaakk dipeduliknya. All that she wanted to know is the result. Haih laa.. :p

But the nurse dh bgtahu, tggu MRI esok baru akan tahu overall result. MRI pukul 10pagi esok. Puasa lg lh kita mlm ni.

MRI such a more scarrier experience for me. Machine dia humang hai besar gedabak. Teknologi lbh hebat tht wheel chair pun direka dr bahan plastik. Bilik MRI ni super sensitif dgn besi. Kalau guna wheel chair besi biasa tu utk sorong patient dlm the room, sekali dgn wheel chair tu tersedut masuk dlm machine MRI. Itu kalau wheel chair besi. Kalau pakai bra? Kt cangkuk bra je pun dh besi kan? Kuuu semangat. Tak sanggup cik gayah nk imagine! :p And nk musnahkn bilik MRI ni bkn calang2 tau. Kena guna bom. Betuuuull.. cik gayah baca article kt dinding bilik MRI tu sementara tggu turn.

Konon budget cool la kt sini sbb smlm dh ada pengalaman xray kepala kn. Rupanya kt sini lain pulak kekdahnya.

1. Kt sini x payah pakai topeng mop tu. Bnda tu dh build-in dlm the machine siap2. Lega. Sikit.

2. Sambil baring atas katil yg nk menuju ke dlm mesin, bdn & kepala patient akn di'strap' dgn 1 tali pengikat (ketat ala kadar je) supaya patient tak gerak2 = good & accurate result.

3. Ada satu button emergency diletak kt tapak tgn patient. Attendan tu pesan, kalau panic ke sesak nafas ke or nk stop kn the session, just press the button.

4. Cik gayah kena henjetttt! Saya ni selalu kebal jarum. Tp tgk bekas picagari dia tebal batang tebu, kecut juga la.. Liquid yg nk dicucuk masuk dlm bdn saya tu dipanggil 'dye'. Yes, pewarna. Dye ni nnt yg akan bg gmbaran warna berbeza pd hasil xray. Dye ni akan beri effect pd kidney patient jika patient ada sakit buah pinggang. Kalau xde (alhamdulillah my kidneys are ok), dye ni akan keluar sekali ngn shishi.

The injection done through tube jarum kt tgn saya (sblm ni utk drip air). Masa dye tu 'berjalan masuk' melalui urat tgn saya, ya Allah..sakit... sakit yg saya bergenang air mata dan terkepit2 kaki dibuatnya. Sakit, mmg sakit. Serik jg masuk dye tu. Kalau blh taknak dh.. :'(

Tak semua patient yg nk go through MRI kna masukkan dye dlm bdn. Case to case basis the doctor said.

Saya dipakaikn headphone. Purposely utk cover my ears. Mula2 pelik jg sbb smlm masa buat ct scan xde pulak cmni. As far as I know & understand (sempat baca article kt tmpt menunggu), MRI ni reading dia base dr reaksi dlmn (organ/saraf) patient terhadap gelombang. Gelombang apa? Bila dh masuk dlm mesin terowong tu (again, I was closing my eyes all the way inside), akan ada bunyi yg saaaangat kuat (gelombang) dan dr situlah mesin perakam capture all the results.

Bunyi yg saya dgr waktu tu mcm2! Ada bunyi lori, bunyi honking, bunyi high pitch siren, macam2 lah.

Dok dlm terowong MRI tu lbhlama dr ct scan smlm. Sejam lbh proses MRI saya. Sampai tertidur2lah cik gayah dlm terowong tu - entah depa inject ubt tidur sekali ke wallahu'alam (the dye wont give you sleepy effect).

Alhamdulillah ct scan & MRI dh settle. Now tggu result je. Baca doa banyak2!

No comments:

Post a Comment