Sunday, July 20, 2014

The Turning Point - Part 10 ; The result

File xray saya dpt tgk. Semua gmbar tengkorak/otak saya. Sampai 4 keping gmbr xray yg setiap kepingnya ada erm 30images of my skull/brain maybe. Bila saya tayang kt cahaya konon2 bijak cm doktorla nk see the xray, se-spot pun saya x jumpa apa yg tak kena with my brain. Cari juga 'tumor' yg the MO ckp. Mcm xde pape je.

The nurse told us yg report tu akn dihantar ke hospital pakar jb utk pakar sana yg sahkn result of my ct scan and MRI. Knp kna hntr ke JB? 1. Sbb hospital muar bwh hspital jb. 2. Pakar neuro kt hspital kerajaan kt msia ni cuma ada di 3 tmpt. Hspital Jb, hspital sg. Buloh & hspital kl.

Pukul 2pagi, wad of course dh bergelap. Saya blm blh tidur tp mata pejam je sbb silau (pdhal lampu seketul je terbuka kt wad wktu tu). Mama dh terlentok tepi katil saya. Tiba2 dtg seorang doktor ke ketua nurse ke saya xtahu sbb saya tak buka mata. Biar pura2 tidur, i told myself. The lady gerak mama & inform the result.

The result was.. jeng jeng jeng :)

Saya ada pendarahan dalam otak.

And little that i know, saiz pendarahan tu sebesar tapak tgn.

Sedih? No. Atas nama Allah, no, the news doesnt make me sad or cry. In fact, saya bersyukur yg tak kena dgn kepala or otak saya ni, ialah ia berdarah, bleeding. Bukan tumor.

Kalau tumor, mana mana ayah saya nk cari duit cover medical expenses semua?
Kalau tumor, kalau diperingkat yg dh last2, kalau tak pjg umur, expenses adik2 saya nk belajar, siapa nk bantu?
Kalau tumor, kalau diperingkat yg dh last2, saya belum nkah lagi. Saya paling nk 'jumpa Allah' dlm keadaan saya telah bernikah. Bkn sbb saya gatai nk menikah tp sbb saya malu berhadapan dgn Allah as 'orang bujang'. Sungguh orang yg telah bernikah itu lebih tinggi darjatnya disisNya.

Sbb tu byknya saya bersyukur - saya cuma ada pendarahan otak, bukan tumor. Actually by ths time, saya tak tahu pun seserious mana kes brain's bleeding saya ni. Tp jauh di sudut hati saya, kuat mengatakan, ini lbh baik dr tumor. I might not being able to handle a tumor jd Allah tak duga saya dgn tumor. Allah wont be mean to us, remember? :)

Mama masa the lady bgtahu semua ni, dia sikit tak berpaling dr melihat saya yg konon2nya tgh tidur. Kesian mama, kena dgr berita tu tgh2 mlm buta.

Mama did ask if nk cure me kena operate ke mcmmana? The lady bgtahu, no operation, no medicine at all. Pendarahan ni akan beransur pulih sendiri asalkan saya tak trigger blk punca2 bhgian otak tu bleeding. Jd bila dijangka akn sembuh? Takde kepastian. Mungkin 3bln, mungkin 6bln, mungkin setahun, mungkin lebih, mungkin, selamanya. Akan berulang tak pendarahan tu? Iye, ia mungkin berulang samada di tempat sama atau di bahagian tubuh bdn saya yg lain.

:) Please, have a smile for me.
Please.. :)

Mama terus turun solat tahajjud that time. The next day, saya bgn, senyum kt mama, act like i still didnt know the result. Mama siap2kn saya pagi tu, lps minum susu i threw a bit than masa ni lah mama baru cerita. Mama cerita sambil mata bergenang2.

Smntara tggu MO dtg daily check up, saya nk baring. Sempat capai hp and told mama, "Jgn bgtahu sesiapa ye ma. Alif pun.."

2 comments:

  1. Then? Kena sentiasa jumpe doc ke skg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Appointment tu sentiasa ada kin. Ni lps raya ada appointment lg. Huu

      Delete