Saturday, July 26, 2014

Beli tudung mcm orang kaya

Esok cuti so tak rock la tidur awal. Pada yg dh mulakn perjalan beraya, ya Rabb, Engkau pelihara lah mereka yg bermusafir demi mengeratkan silaturrahim. Amin.

Saya nk kemas rumah tp mcm biasa kita tunggu mood datang dulu. Sementara tggu mood dtg, kita golek2 ngadap hp. Patutlah saya belum kahwin belum beranak. Pemalas ya amat!

Baju raya murah en.Ubi and I

Kalau diperhati betul2, corak pd baju kurung saya tu is biru which tak in tone pun dgn baju en.Ubi. Dah blk baru realize. Masa kt jusco nmpk mcm in tone. Lighting kot (sedapkan hati). Lagipun bkn kami beraya bersama (try sedapkan hati lg).

Recently saya follow bloggers and models yg cantik2-tp dh kahwin-walaupun muda like below 25y-dan dah ada lil baby!-plus kaya pulak tu. Rasa mcm ohsem sgt life dorg. Yg lg best tgk dorg pakai tudung labuh2 tp still verstyle. Bertudung labuh tak menyekat sikit pun cantiknya dorg.

Got influenced by that, saya pun bersemangat nk tambah berat bdn biar sihat and nk cecantik semula. Taknak dh people see me dgn muka pale je. But one thing yg saya realize, dorg yg kita nmpk cantik ni bila check harga tudung baju dorg, mak aihh.. Pitam.

Sebenarnya I have an assumption that seller lebih nk untuuuung je. Ya I know mana ada org nk rugi dlm perniagaan. But hey, nk suruh people tutup aurat, kalau mahal sgt jual, buat org takjadi beli pula. Pastu bila ada seller lain jual design lbh kurang sama but with lower price (& lower quality as well, I guess), di cop menciplak. Haihla.. Ada tak yg got my point? Ini bkn isu tudung cik da (Fxxxxda), brand lain pun sama je. Saya ada terfikir, kalau lah ada girl yg baru start keje and baru berjinak2 nk pakai tudung tgk harga tudung skrg, besar potensi dorg postpone nawaitu nk bertudung. Sbb they have to spend and invest A LOT. Tu baru tang nk tutup kepala. Blm tang nk tutup bdn lg. You name la dresses that girls are crazy on these days, ada ke yg harga bawah rm39? Susah nk jumpa beb. Baju kurung ada rm39 (yg I beli tu la) tp tak in la pakai baju kurung pi tawaf shopping mall. Pakai dress ke pakai skirt labuh ke dgn spect rayban pasar mlm baru la in (they said. Not me).

Saya pernah came cross this seller jual sehelai pleated skirt sehelai harganya rm300! Or maybe saya juling, walhal harganya is rm399! Mungkin prospect customer for this seller ialah anak rich people kot. But still, I cannot brain it. A skirt. Rm300?. Seriously?. Ya. Danggg!

And jusssssst now, saya nmpk seller anak tudung or some call inner or scarf, at rm40 per piece. Dangggg lagi -_-" Anak tudung cik gayah rm5 dpt 2helai beli kt pasar mlm. Beli 4helai. Pakai tukar2 sampai berlobang toncet blkg tu baru akan beli yg baru. Selagi tak berlobang the toncet, belasah yg tu jg walaupun getah scarf dh loose. Kalau dh loose kita ikat blkg scarf guna getah warna-warni buat tanda. Haha. Ni pe'el dari zaman asrama :p

Seingat saya sebelum2 ni paling mahal saya pernah beli tudung berharga rm25. Printed cotton viscose shawl. Tambah postage fee rm6, dh kena bayar rm31. Itupun dh rasa mahal nor. Sbb tu lbh suka beli tudung bawal plain. Sehelai paling murah baru rm6. Kalau brand aidijuma pun baru rm7.

And few weeks ago saya first time beli tudung yg harganya atas rm25. Tudung syria je pun. Printed. Rm49 sehelai -_-" Nk cover rasa bersalah pd diri sendiri, tambah satu lg beli utk mama. Why I bought the tudung in the first place? Sbb dh pegang tudung tu lama kt tgn then baru tnya harga berapa. Bila tahu mahal, nk letak blk mcm malu pulak. Sbb tu toyer je beli jg. Total I spent that day utk tudung was rm150 (1 plain syria+2 printed syria+1 inner).

So now you know another reason why I dont keen buy baju raya. Ba-nun-kaf-ro-pa! Haha.

No comments:

Post a Comment