Friday, July 4, 2014

First week puasa: Routine

Saya dh siap keje so bolehla melepak kat sini. Oh fyi, bulan puasa ni muslim staff diberi pilihan unutk come to work at 6am/7am/8am. Balik pun bila dh cukup working hoursla, 3pm/4pm/5pm. Ramai org pilih masuk pukul 7am but for me, I prefer to come at 6am.

So my routine starts at 4am. Bangun utk sahur. Sahur koboi smpai pukul 4.30am then mandi, siap2 gi office. 5.15am kena dh start enjin kereta kalau nk cun-cun sampai office pukul 6am. Drive smooth jelah sbb at this hour, mostly orang KL tak keluar sgt lg. Bawa relax2 je.

Hari pertama puasa and be at office, saya letak handbag dulu kt my workstation. Letak handbag je. Tak start pc, terus pi surau. But sehari pertama je saya buat cmtu. The other day until today, saya lebih selesa lps parking terus pi surau. Alhamdulillah, a bit kelebihan yg saya ada at the office now is that saya tak perlu be gila-gila punctual kna ada kt workstation. Pendek kata tak perlu login. Yes, ever since saya come back to work starting May haritu, saya mmg tak perlu login. Cukup depa (the bosses) nampak batang hidung saya yg agak kembang ni :)

Selesai solat subuh then baca yassin. Alhamdulillah setakat ni without fail, lps subuh mmg dpt baca yassin. Yg blm mula lagi ialah baca quran. Hm.. Then terus masuk office and buat kerja. Cuma subuh pagi td lps baca yassin saya boleh plak lena kt surau sampai pukul 7.30am. Ntah knp rasa berat sgt mata td.

Suppose harini ada buka puasa celebration kt Everlyn, Putrajaya. Tapi.. mcm malas pergi kot. Tak minatla join big crowd. Lgpun rasa mcm kurang sesuai. Of course it will be buffet. So mcm kena rooound sambil bawa pinggan utk pilih mknn. Pastu ulang-alik second third round. Malaslah saya. Baik balik mcm biasa sharp2 pukul 3pm and singgahla bazaar (if tak hujan), beli kuih-muih sikit, beli mknn berat sejenis then rilex2 berbuka kt rumah. Lagi heaven rasanya. Solat maghrib pun selesa je sbb kt rumah sendiri kan..

Just a side note, I wont be active at fb this fasting month. Kononnya sbb saya pernah terbaca kt page Wardina, she invites/recommends us utk hold ourselves from fb-ing during Ramdhan. So I was thinking, hey it's a great and good idea! Why dont I give a try!

Setakat baru 6hari puasa ni, saya berjaya tak post pape kt fb, reaaaaaaaally less spend time on fb and I feel so good about it. But blog2 retiss blog2 lain yg saya follow tu saya still baca la. No judgement, it is not that you are doing a sin if you are on fb. No.. Bukak lah fb tu, post lah kt fb tu, comment and do others selagi mendatangkan kebaikan buat kamu. For myself, cuma saya nk try dapatkn 'life' saya balik spt masa sblm saya ada akaun fb dulu.

Now we talk about makan, jom :))

Ada org ckp, tak elok kita dok post2 gmbr juadah. Kalau dlm bulan puasa, mungkin blh menyebabkan ada org yg tergugat ibadah puasanya. Kalau bukan di dalam bulan puasa pulak, tak elok post juga gmbr juadah sbb besar kemungkinan ada org lain yg tak berkemampuan nk merasa makan juadah2 spt kita. Walaupun setakat up gmbar kfc ke mcd ke, mungkin bg kita ala setakat rm10 punya menu, apelaa sgt. Be reminded guys, ada keluarga yg 2bulan sekali baru dpt merasa makan those fast food. If not, amik bau je kt luar pintu outlet fastfood tu. Saya tahu, kadang2 nawaitu org yg post tu mungkin just nk share dgn kwn2 yg harini dia dpt mkn menu ini ini, dia masak ini ini. Takdepun niat nk menunjuk-nunjuk makan menu hotel ke, makan udang galah besar tapak tangan ke. You see, saya pun masih lg blogging about the foods the rezeki yg saya dpt because I loooove taking picture, I love photography so much. But siapa yg tahu? Org biasanya cuma tahu si polan tempek gambar sekian-sekian sbb nk menunjuk2 lah tu.

That is why saya ambil langkah utk not posting certain things kt fb simply becasue fb ni territory nya lebih meluas. Kt blog ni, sape jelah yg baca kan. So blog ni more to mcm my e-journal la. Moreover kt sini kita nk eloborate panjang lebar knp knp dan sekian sekian pun boleh dongg.

Lagi sejam nk balik. Harap2 KL tak hujan teruk. Saya kesian tgk peniaga bazaar and abe-abe motor 'berhadapan' dgn hujan yg super lebat (lately) kt KL.

No comments:

Post a Comment