Monday, July 14, 2014

The Turning Point - Part 7

Assalamualaikum. Kemuncak cerita dah hampir. Tak dlm part 7, part 8. Sikiiit je lagi :)

Hari ahad sedara-mara terdekat mai rumah. As expected, dorg semua nganga tgk keadaan saya. Dgn kurus yg semakin kurus mengecutnya, 'buta celik'nya, terbaring je. Ada lah pulak suara2 yg suruh bawa jumpa ustaz ini ustaz itu. Ikhtiar katanya. Perkataan yg paling kerap saya dgr masa ni ialah ikhtiar. Tp saya malas ambil port sgt sbb kepala guwe sakit bangat nih! After zohor, tetiba ayah cakap nk bawa gi sini-sini, rmh ustazah timun. Timun? Yes, timun yow.

Saya ni kn, nk kata anak yg taat sgt pd ibubapa, idok ler. Selalu je saya terguriskan hati mama ayah sbb saya ni kategori keras hati dan tegas. Tp dlm hati ni, hormat saya pd mereka as my parents, will last till my final breath.

Bila tgk ayah mcm beria-ia nk bawa saya ke situ, saya tak sampai hati nk ckp yg saya tak percaya berubat-ubat mcmtu.Tak terkeluar dr mulut saya - syirik tu nnt, ayah. Hati berbelah bahagi. Mana gaya saya nk tolak ajakan ayah jumpa ustazah timun tu dgn cara yg paaaaaaling lembut agar tak terkesan di hati ayah walau sekelumit pun. Sbb saya tahu, ayah nk saya kembali sihat. Itu niat dia nk bawa saya pi jumpa ustazah timun tu.

Saya nampak atas meja dh siap plastik bungkus 4-5 batang timun. Itu 'syarat' ustazah tu. Nama pun ustazah timun, kan.. Kalau bungkus carrot ke petola ke bendi ke, kena tukar nama la kot ustazah tu ye? Penyudahnya kami bertiga (mama ayah & i) pergilah juga. Adela dlm stgh jam perjalanan. Saya semat dlm hati, saya pergi ni utk pleased kan ayah je. Kalau ada perubahan pd keadaan saya slps berubat tu karang, maksudnya Allah dh pulangkan nikmat sihat pd saya.

Di rumah ustazah tu, mama ceritalah sekian-sekian about my illness. Saya diam je sambil mata perhati-perhati flyers yg ada atas meja kaunter ustazah tu. Caj perubatan utk apa jua sakit ialah rm50. Wow. Agak mahal bagi saya. Igtkan org yg berubat cmni kita bayar seikhlas hati. Agaknya ada patient yg ikhlas takat rm2-3 kot. Tu yg dia set fee siap2. Hehe.

Ok now nk mula berubat sbb saya dh tak larat duduk. Kepala rasa nk pecah dah.Ustazah tu suruh saya pergi ambil wuduk kt pili blkg rumah dia. Then masuk bilik berubat. Ada aircond. I like! :) Ada katil mcm stretcher, ada sinki, ada tempat duduk utk menunggu - mama duduk situ. Saya baring. Dia minta timun dr mama pastu bawa ke sinki. I saw her potong hulu dan pangkal timun td. Gedung-gedang gedung-gedang, dlm 10 minit camtu, dia dtg dkt saya sambil bawa the timuns dan pisau. Dia suruh saya mengiring. Ah sudah.. Saya dengarla dia baca2 apentah, tak dpt tangkap. Tiba rasa ada benda sejuk kt tengkuk saya. Timun ke? No, it was the pisau! She used belakang pisau and act like toreh my neck (mama cerita dlm van masa otw balik rmh). Lps dh 'toreh' tu, dia mcm kaut somethg yg keluar dr tengkuk saya and sumbat masuk dlm timun td. Pdhal mama ckp xde apa pun yg keluar dr tengkuk saya. Dia ulang buat mcmtu kt pinggang, kaki, dan perut saya. Dah habis timun, saya nampak dia ambil sebiji telur dan dia roll kan the egg kt bahagian dahi saya, bawa ke perut, bawa ke kaki.

Honestly, nampak je dia ambil telur tu td, 100% saya dah label kn this treatment as something that is not following Islam's teaches. Saya pernah baca, and there was someone reminds me that, bila sesuatu teknik perubatan tu dh menggunakan medium air (utk menelek), telur, asap, kemenyan, or 'semangat warna' especially warna kuning atau hitam (cth: kain kuning, kain hitam, pulut kuning), itu dh bkn dlm ajaran perubatan Islam. Telur ada 'unsur air' (cecair) dan 'unsur kuning' (kuning telur). So pendek kata, confirm, kalau pengamal perubatan guna telur, hat tu dah sah-sah bukan within Islam's teaches.

Kemenyan pun bukan boleh sesuka hati kita guna tau. Sbb kemenyan menghasilkan asap dan asap itu makanan jin. Kemenyan waktu berhadapan situasi kematian pun ada kaedah dlm Islam bagaimana nk gunakannya - hanya guna di situ (cth: rumah) selagi jenazah ada di dlm rumah. Bila jenazah dh dibawa keluar, dh dikebumikan, no need to fire up the kemenyan lagi. Cepat-cepat padam.

Back to kisah ustazah timun td, idok ler saya bgn melompat turun terus dr katil dan jerit kt ustazah tu "Anta syirik! Anta syirik!". Kuuu semangat tokojut ustazah tu kang dia toreh pulak betul2 tengkuk I. Siapa saya nk melabelkn seseorang tu syirik? Saya pun bkn ada ilmu yg tinggi dlm perubatan Islam. Yg saya ada cuma ilmu yg terrrrrlalu basic. Takat level exam budak taska. Yg sekurang-kurangnya bila berhadapan dgn situasi mcm ni, cukup utk saya bezakan - cara begini-begini ada dlm perubatan Islam atau tidak. Saya mengaku, ilmu yg saya dpt ni adalah sekadar dr sumber pembacaan, dengar ceramah, pi kuliah surau ke masjid ke, idok ler sampai di tahap saya super study ilmu tu, or hafal ayat mana dlm quran yg menyatakan sekian-sekian atau hadith mana yg menyebut arakian-arakian. Saya baca, saya dgr, saya back to pengetahuan agama yg saya ada (paling basic, dlm quran ada tak benda tu? Kalau Rasulullah, baginda buat mcmmana?). Then saya summarize kn what should I believe and keep it to myself.

Ok, panjang pulak membebel ye?

Dh habis dia roll telur tu kat saya, dia pi sinki, dia pecahkan telur tu dlm gayung. Saya of course la cik gayah masa ni. Tak larat nk bercakap, cik gayah dgn mata je pun jadi :p Saya perhati je semua tingkah laku ustazah ni. Saya tgk juga kot2 ada keluar emas ke, intan ke, dr telur td tu. Kalau ada, harus saya claim sbb 'benda' tu keluar dr tubuh saya kan.. Jengah2, takde apa yg weird. Sama je isi telur mentah yg keluar. Frust sikit di situ. Baru igt nk jgn biarkan diri anda diselubungi mis-te-ri. Haha. Kidding!

Ustazah tu mai blk kt saya dan dia urut2 seluruh bdn saya. Agak sakit sbb bdn tinggal tulang je -_-". Paling lama dia urut kt kepala and tengkuk. Dh selesai, dia suruh saya duduk. Eh, saya blh duduk sendiri tnpa bantuan dia atau mama. And eh, anak mata saya dh boleh gerak2 lah! :) Alhamdulillah :) Allahuakbar :) Igtkn dh selesai, rupanya ada sesi minum air glukosa pulak. Haha. Sambil tu ustazah tu explain la - dari yg dia 'ubatkan' td, saya ni xde pape (means dr sudut ghaib2 ni xde pape). Lega dgr. Kot kalau ada pape, keluar pulak ustaz asam keping, ustazah cheese dale segala. Dia ckp lg - saya tak jaga perut (pemakanan) so sakit di perut tu dh naik ke kepala. Tu yg dia urut2 tu. Sort of nk betulkn aliran pendarahan. Ada logik la juga part ni - bila diurut, mana-mana saraf yg tersimpul mesti sikit sebanyak terlerai, jd pengaliran darah dpt dibetulkan semula. Apa kaitan dgn mata? Mata kan punya saraf tersendiri. Perhaps saya sakit bila nk gerakkan anak mata sblm ni adalah disebabkn ada saraf mata yg 'tak ok'.

Saya dh boleh berjalan? Tidak. Masih berpaut peluk pd mama bila nk berjalan. Jujurnya, saya ternanti2 juga apa next 'magic' yg akan jd kt saya lps berubat ni. Takde :) Cuma anak mata saya jelah yg at least dh blh gerak2 semula. Dh tak buta celik dh. Dh tak statik je. Syukur, dgn sbb urutan td, pengaliran darah dh getting better. Itu keyakinan saya berdasarkn logik akal.

Sblm balik, ustazah tu bg sebekas kecil kismis yg dia ckp telah dibacakn doa. Doa apa saya taktahu, tak igt dia ada mention ke tak. Dia pesan, makan sblm breakfast & sblm tidur. Ambil dlm kuantiti yg ganjil. Yg ni saya tak prejudis sbb kismis mmg makanan sunnah dan kuantiti ganjil tu pun amalan sunnah.

Mama salam keruk ustazah tu. RM50, of course.

Ustaz-tengok-tengok-dari-jauh cakap saya ada masalah telinga. Ingat tak? Bila gi jumpa doktor smlm, doktor mcm nmpk ada pendarahan dlm telinga.

Saya mimpi ada ustazah-toreh-tengkuk saya. Ingat tak? Ustazah timun ni td pun guna belakang pisau dan buat2 toreh tengkuk saya.

Coincident? Maybe. Allah knows better.
Saya yakin mereka betul sebetul betulnya tahu tentang sakit saya dan boleh menyembuhkan saya? Tidak. Allah jua keyakinan saya.
Allah yg kurniakan sakit ni pd saya, Allah jua yg akan mengangkat sakit ni semula suatu hari nanti :)

Sambung next entry cerita pasal gi hospital k! Cik gayah nk buat kerja.

2 comments:

  1. Betul la tuh. Kalo kua telo sume dlm perubatan tradisioanal dah kira syirik. Selalu gak la kin bangkang ckp mak bwk kakLong g berubat. Abis duit ntah riban2, tp xla sihatnyer. Geram. Nyampah... Bomoh tu ckp sbb ni, bomoh ni ckp sbb tuh. Last2 kaklong mcm tu jugak. Tp tula...kalo x ikhtiar, xde ape2 la jadi... Ape2 pon doa kt Allah yg penting. Kuatkan semangat ye Irma... Next!!!~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sbb perbezaan pergaulan kan kin. Kita ddk di bandar kononnya. Yg di kampung, dh tentu mudah terarah kt perubatan traditional cmtu. Kita tak tolak perubatan traditional cuma biar yg betul2 ikut cara agama. Itu baru ikhtiar. Kalau main bedal semua perubatan, nmpk benor kita tak percaya dh yg tuhan penyembuh sakit..

      Part 8 dh keluar dr oven!

      Delete