Saturday, July 12, 2014

The Turning Point - Part 6

Raya haji was on 15 October, and that weekend (after the raya week) my fmly & I went back to our hometown, Muo. 2-3 hari sblm blk, ada satu dua hal yg saya nk kongsikn :)

Semua dh tahu yg sakit kepala saya makin teruk kn? Till one point, saya start ckp bukan2. Sbbnya saya asyik mimpi bukan2. Bila saya sebut mimpi kt sini, saya tak maksudkn mimpi dr tidur yg lena tau. Sejak dr hspital putrajaya lg saya tak experience dh tidur yg lena. Waktu tidur pun sakit kepala tu saya masih blh rasa. How stressful was that.

Mimpi yg paling kerap ialah datangnnya 3org ustazah dkt saya dan salah seorangnya toreh tengkuk saya. Tp dlm mimpi tu saya tak meronta, tak takut, tak sakit bila tengkuk saya ditoreh. In fact saya mcm agree being done so sbb saya tak tahan sakit kepala tu. Mimpi terbawa-bawa sampai ke sedar. Asal celik mata je, saya tanya mama - ni dh badan siapa ma? Sbb konon dr mimpi tu dh toreh tengkuk mksudnya dh tukar kepala bdn dgn yg lain, yg takkan sakit dh. Mama akan jwb, "Ni bdn anak mama la. Badan kakyong, kepala kakyong, tgn kakyong, kaki kakyong". Lps dgr jwpn cmtu saya akn mcm terkebil2. Saya pun taktahu apa yg saya fikir waktu tu. Benda ni jd bberapa kali smpi saya rasa mama meremang gak kot. Bila dia nerveous, rilex je dia marah saya, "Dah jgn ckp merapu2!" Haha -_-"

Mlm sblm blk kampung, pak andak (abg ayah) call ayh dr Muo utk tnya ttg my condition and said tht there is this one old man yg 'boleh tgk2 kn dr jauh'. Mind u readers, my pakcik makcik yg kt Muo mmg a bit native sikit. They still go to so call org berubat which for me, erm how to say ye, 'org berubat' dorg tu mcm menyimpang jugaklah. Ayah maybe just taknak being rude so bila pak andak mnta nama penuh saya and nama mama, he gave.

That night jg org betubat tu bgtahu ayah hasil 'tengok-tengok' dia. Dia bgtahu, ada something wrong dalam telinga saya but all are sakit moden so dia nsht bawa pi hospital blk. Mama pun bila tgk ayah dh hbs ckp telefon, dia cik gayah la kn dgn ayh - nk tau apebenda org tu bgtahu. So ayah reword exactly apa org tu ckp. "Apa pulak sakit telinga. Anak kita dia blh dgr. Bukan pekak..!" Mama bebel kt ayah. Ah sudah. Balloh pulok set set ni :p

Smpi situ jelh siri 'tengok2 telek2'. Esoknya nk blk Muo kan. The moment saya masuk je van rusa ayah, saya wek wek yg saaangat dahsyat mcm masa mula2 saya kena kt bilik di rumah putrajaya. Wek wek yg keluar melalui mulut dan hidung. Yg kuantitinya mcm 2-3 hari pnya mkn pdhal breakfast pagi tu saya cuma minum susu dgn roti. Mak uda & mama dh nangis2 dh tgk my condition sbb fikir nk jln jauh, kan. Mak uda bekalkn saya dgn sebiji lemon yg ditebuk kecil. Nak soh saya hidu utk elakkan mual sbb segala tok nenek minyak angin semua tak jalan. You can try it out. Lemon helps.

Dlm van rusa ayah, saya ddk seat co-pilot because I need direct aircond. Eversince kt kuala, saya start tak blh berbahang walau sedikit/sekejap. Saya akan sesak nafas. Our journey was ok with mama yg non stop remind kn ayah, "Abang, jgn laju. Nnt kepala anak terhentak2" Saya mmg berlebih2 tahan sakit sepanjang 4jam perjalanan. Al maklum, van rusa ayah bukannya kenderaan baru. Tp dh itu yg mampu ayah saya sediakn. Jd saya takde nk byk bunyi byk kerenah walaupun sakit tuhan sj yg tahu. Alhamdulillah kami selamat sampai.

Muo if korang pernah pergi, cuaca mmg panas. Sbb dkt dgn selat melaka. Kot. Saya kn tak blh berbahang kn, so satu kipas yg ngadap saya je diletak betul2 kt kepala katil. Fyi, katil saya dh di move kn ke hall. Supaya kalau jd pape kt saya mudah org aware, supaya saya nk ke toilet ke apa easy access la kiranya.

Memandangkan saya still wek wek, still x blh berdiri or berjalan, and mata still statik je juga, mama paksa gi klinik. The doctor yg treat me buat bbrapa fizikal test kt saya.

1) Dia suruh tgn kanan tepuk tapak tgn kiri. Tepuk sambil terbalik2 kn tgn kanan tu - mcm kita main lat talilat talitamplom. Nmpk ok. Tukar buat guna tgn kiri pulak. Fail!

2) Test kedua, dia suruh saya point (sentuh) jari telunjuk dia menggunakan jari telunjuk saya. Jari dia berjarak sedepa dr kdudukan saya. Lps dh point jari dia, point pulak hidung saya sendiri. Ulang2 2-3kali. Nmpk ok. Tukar pulak point jari dia and patah blk tgn utk point hidung sendiri guna tgn kiri. Fail juga.

Saya starts freak out. Inside. Riak muka saya act toyer je sbb mama ada kt sblh.

Then doktor ask me to stand and walk. Mula2 saya ckp, tak boleh doktor. Else saya akn jatuh. Dia pggil misi-misi hat comey2 semua utk standby kerumun kiri kanan dpn blkg saya. Utk sambut saya kot2 rebah. So I hardly stand. Ambil masa 7-8 saat utk saya betul2 berdiri stabil. Then doktor suruh cuba jalan. I took a small step, guna kaki kanan. Nk tumbang sikiiiiit tp saya managed to balance up my body. Semua kt situ dh "eh eh eeehhhh...." takut tgk saya mcm nk jatuh. Second step pulak. Kaki kiri. The moment saya angkat je kaki kiri, mcm ada magnet kuat tarik saya ke bawah. Mujur ada misi-misi. Dorg sempat 'sambut' saya dari jatuh. Of course with the more long and high pitch eeehhhhhhh....!!

Last skali doktor cek telinga saya guna ada alat tu nk bgtahu nama apa saya bkn tahu. Doktor ckp dia mcm nmpk pendarahan kt dlm bhgian telinga.

Saya tersandar. Riak muka berubah sikit. Tak blh selindung dh.

Doktor bgtahu, kena rujuk dgn hospital utk buat ct scan & MRI. Ct scan ni utk xray bhgian kepala. MRI pun sama cuma teknologinya lbh canggih dr ct scan. Doktor tulis surat rujukan.

Kebetulan kakcik (adik saya no.4. She ada talesmia) ada monthly check up kt hospital jg isnin nnt so saya plan utk pergi sekali dgn kakcik. Harini baru sabtu. Saya suspect mesti akn kena tahan di wad. Ahad bukan ada doktor kt wad. So pergi isnin lah (saya pulak yg memandai kan...)

1 comment: