Tuesday, July 8, 2014

The Turning Point - Part 3

Traffic blog mencanak-canak naik bila saya up entry The Turning Point. Ramai rupanya yg ambil tahu about alkisah hilangnya saya beberapa bulan haritu. Terima kasih :) Harap ada gunanya, ada manfaatnya cerita saya tu pd org lain. InshaaAllah.

Saya minta izin sambung cerita ye..

Badan masih membeku yg amat walaupun dh diselimut dgn 'plastik ma_at' tu. Masa ni cik kak nurses semua mmg dh sibuk dgn kes bus accident kt nkve. Saya mcm nak panggil someone mnta tlg, saya sejuk sgt ni.. Terketar-ketar dan saya rasa saya hampir ter-kancing gigi. Jujurnya saya tak tahu pun kancing gigi tu mcmana. Yg saya pernah dgr2, kancing gigi ni blh bawa maut. Yg saya pernah dgr2 lg, bila nmpk someone hampir kancing gigi, cepat2 halang gigi atas dan gigi bawah pesakit tu dr bertemu atau tertutup rapat. Cara paling mudah selak kan dgn sudu. Kalau la bertemu gigi atas dgn gigi bwh dan kebetulan lidah ada di antara gigi tu, blh putus lidah dibuatnya. Saya tak tahu ni mitos ke apa tp itu yg saya pernah dgr2.

Tubuh badan lain kejang tapi mulut, gigi, terketar-ketar, terkatup-katup yg saya tak boleh control. Saya nk panggil org pun tak boleh. Saya nk bersuara istighfar ke apa semua dah tak boleh. Tak terkeluar walau bunyi ah uh eh. Yg mampu cuma jerit kuat-kuat dlm hati - ya Allah, ya Allah! Tolong ya Allah! Jgn kancing gigi. Tolong ya Allah! Masa ni saya panic sbb saya tahu no one tengok2kan saya, dan saya tak tahu saya tgh kancing gigi ke apa ni? So sambil jerit2 dlm hati mnta tlg pd Allah, saya cuba lawan ketar tu. Kuatnya tarikan antara gigi bawah dan atas hanya org yg pernah alami je yg tahu. Alhamdulillah, saya dpt lepasi moment tu dgn tertidur. Haha. I guess I was tertidur la kot. Sbb saya tak sedar apa2 lps moment lawan dgn gigi sendiri tu :p Possible juga saya pengsan sbb saya mmg totally black out. Saya tak igt apa.

Entah berapa lama, entah dh pukul berapa, tiba-tiba saya mcm tersedar sbb dgr suara paklang saya. Saya buka mata slowly sbb nk tgk jg - saya mimpi ke apa ni. Sah mmg betul saya nampak paklang saya di hujung bidai. Mengikut cerita Ami, dia call en.Ubi and ayah saya. But ayah terpaksa mnta tlg paklang dtg visit saya dulu sbb paklang stay kt presint 8, dekat. Ayah ada di Kuala Selangor by tht time. En.Ubi, saya taktahu mcm mana reaction dia masa dpt call Ami tu. Sampai harini tak pernah tanya :)

Perasaan bila nmpk ada ahli keluarga sndiri dlm wktu2 mcmtu adalah sgt melegakan. Lega here means saya allow myself utk tidur/hilang dr sedar. Pengsan ke nurse nk buat apa ke saya tak peduli apa dh. Dlm 'hilang' tu lg skali tersedar bila attendan transfer katil saya dr bhgian kecemasan ke dlm wad. Sempat buka mata sekali (tu yg saya tahu oh, ni kt dlm wad sbb byk katil2) then saya 'hilang' lagi.

6 Oktober 2013
"Kakyong..kakyong.."
Ayah!
Saya sapa ayah dlm keadaan yg super lemah. Ayah bgtahu tht he juust arrived, lps breakfast terus gerak dr Kuala Selangor and say sorry xdpt dtg smlm right after Ami call. So I know today is a new day and probably skrg ialah pagi sbb knowing my ayah, dia kalau nk berjalan subuh-subuh dh keluar rumah. Ayah tanya itu ini tp saya tak igt saya jwb apa. Ker tak jawab lgsung pun wallahu'alam. Yg saya igt, kepala start pening. Saya bgtahu ayah yg saya pening and kebetulan ada nurse lalu so ayah let her know. Nurse pun bg panadol -_-" Ayah patah2kan panadol (I iz tak pandai makan ubat sebijik gitu je telan okayyy). Then ayah help me to duduk sbb saya tak larat utk bangun sendiri dr terbaring waktu tu. Duduk kejap utk makan panadol tu pun saya rasa mcm beratnya nk hold kepala saya. Nk baring cepat plss! Lps mkn panadol saya merekot (tahu ke kome apobondo merekot ni? Merekot ni baring mengiring melengkung mcm udang kena panggang. Mcm bentuk C tu. Hee). Layankan pening sambil tggu panadol take effect, then saya 'hilang' lg.

"Kak Irma..kak Irma..bangun keh. Ni perisik pun ada ni. bangun lekaih.."
Saya buka mata sikit. Nmpk ayah, paklang, maklang and en.Ubi. Eversince the big family know about en.Ubi, they called en.Ubi as Perisik. Simply because nama en.Ubi sama dgn nama angah, adik kedua saya. Kalau panggil nama, payah, dua2 menoleh menyahut. So panggilan Perisik tu melekat utk en.Ubi sampaila hari ni. If they want to jemput my future in laws pun, dorg akan ckp, "mak ayah Perisik". Lantok ler kome.

Mulut saya menyeringai senyum nmpk dorg. Sikit2 dorg tanya what was happen, sikit2 keluar hypothesis masing2 - salah makan lah, milo dh expired dah, susu pekat dah tak eloklah, maggie bahaya lah. Saya senyum je sbb nk berbual tak larat lagi. And somehow, drip air tu makin melemahkan badan saya. Buat saya lagi rasa mcm nk tiduuuuur je. Tapi maklang tak bagi tidur dh sbb saya blm consume any food. Ayah pun buat2 tarik perhatian saya supaya tak tidur dgn let me know yg mama akan sampai dr muar maybe by tonight. Saya mula rasa mcm saya create hassle kt semua org. Plus saya dh start bimbang caner swap bilik? Caner flight ticket ke Kelantan? Burn ke? Fyi, saya have to fetch my brother yg study kt Machang. Dahla tu first time my brother balik naik flight. Saya kena sihat cepat! Tu je yg saya fikir by that time. Looking at en.Ubi, i feel embarrassed sbb i think ths is the very first time dia tgk keadaan saya yg pucat melampau dgn wayar segala and tudung senget-benget mcmtu.

7 Oktober 2013
Saya still not ok. So final decision was en.Ubi pi Kelantan alone to fetch my brother. Saya under estimate sikit kt en.Ubi masa ni - risau en.Ubi tak blh handle sorg diri ambil adik saya kt sana sbb en.Ubi ni dia payah sikit nk buka mulut utk bertanya nak-nak kalau di tempat asing. Kalau dia buka mulut kt sana pun takut haru jadinya. Sorg cakap KL sorg cakap kelantan pekat. (tulah, kito aja kecek klate tokse blaja. sombongg) Pffthh. Nk imagine pun tak sanggup. Kekek. Lps dh sihat sikit ni, baru saya tahu yg en.Ubi bermalam kt airport (lbh dramatik lagi, dia tidur atas lantai je. Sedih iolls dgr..) sbb risau terlepas boarding time. Flight dhla seawal pukul 7 pagi kot tak silap. Thank you en.Ubi for your love towards me & my families..

Kt hospital, my mom dh sampai (bila ntah sampai tp saya bangun2 tidur je tgk mama dh ada) and again saya dgn pening kepala yg tak berkurangan. Mkn panadol, hilang kejap, then pening balik. This time around, saya dh tak ckp yg saya pening. Instead, dah di tahap sakit kepala.

Pening if I can describe it, mcm yg semua org pernah rasa pening tu. Sakit atau berdenyut pd satu2 bhgian kepala/otak dan sama ada kuat atau ringan peningnya. Sakit kepala pulak for me bila seluruh bhgian kepala menjadi 'beban' pd kita menahan sakitnya. Even nk 'angkat/hold' kepala (cth masa duduk) pun saya tanggung sakit yg teramat sgt.

Asal my mom bgtahu kt nurse/doktor yg saya keep mention sakit kepala je, they'll give me panadol. For record, by that point of time, they treated me as Acute Bacterial Endocarditis (A.B.E) patient sbb saya pening2, muntah, lemah. Maybe korang blh google to know more about ABE. Oh lupa nk mention. Ever since saya wek yg super bad kt rumah tu, kt hspital pun saya non-stop wek sbnrnya. Cuma saya bkn wek yg teruk mcm kt rumah that day. Saya wek wek mcm orang preggy loya-loya pun ada. Wek wek saya walaupun saya tak take any food, tp wek tu ada bnda keluar. Which means bukan wek wek kosong/air/angin. Mmg ada bnda as if saya makan before wek wek tu. Forgot to mention juga, saya dh ditukarkan ke bilik persendirian (sumpah saya tak sedar bila org sorong katil or angkat saya bertukar katil. Langsung takdak memori pasal tu) utk memudahkan saya nk buka tudung and if my family members dtg, senang nk kerumun melawat titew.

Ada part kelakar pasal wek wek ni. Masa tu mcm biasa saya tersedar dr tidur. Tgk keliling, takde siapa with me tp saya dgr suara mama saya tgh sembang2 kt luar bilik ntah dgn doktor ke dgn sapa. Tiba2 je dgr suara my mom mcm jerit kecil, "6 bulan!??" Saya pulak yg tetiba opocot saya pregnant 6 bulan?? Mcmana boleh pregnant pulak ni???? Then my mom masuk, muka ketat sikit tp bila nmpk saya dh sedar, my mom senyum towards me and ask if I want or need anythg. Slowly saya tanya mama sembang ngan sapa td. Then barulah dpt tahu yg 6 bulan tu td kekdahnya isteri sorang doktor tu kena denggi and baru dpt tahu yg the wife actually pregnant 6 bulan dah. Both the doctor and wife tak tahu about the pregnancy sbb the wife jns bdn halusss kecik molek & mmg period tak teratur. Hahah yg cik gayah tak pasal2 opocot td tu dh kenapa? Mungkin sbb saya wek wek jd saya pulak yg mudah norr relatekn wek wek dgn pregnancy. Haha. Kalau diingat2 blk, saya rasa keadaan saya sgt tingtong masa tu. Byk bnda2 mengarut yg come cross my mind.

More to that, saya mmg langsung takde selera makan. Makan pun sesuap dua je. Yg lbh over, bila bau je makanan, terus sakit kepala dtg. To an extend, bila nk paksa makan juga, saya kna tutup hidung. Org mengandung ada mcm ni kan kan kan? Hehe.



Saya sbnrnya dh tak igt precisely nk cerita satu per satu ikut tarikh. Tp saya try susun ikut what happen one by one supaya korang blh faham the chrono k :)



Ingat tak masa yg saya mula2 sampai kt kecemasan tu they dah insert tube shishi for me? Sbnrnya slps dh bertukar katil segala, saya dh lupa yg 'kt bawah' nun ada tube tu. Until one day saya nk beralih posisi baring and then baru 'datang' rasa tak selesa ada bnda 'kt bawah' tu. Laju je saya ckp kt mama yg saya nk cabut the tube. "Kalau kyg ada rasa nk shishi, kyg bgtahulah mama.. Mama blh bawa kyg pegi toilet kan? Lgpun dh beberapa hari ni mana ada kyg shishi" Then my mom reply and her reply put me in confuse. "Tak shishi? Anak mama tahu tak dh byk kali bertukar paket shishi tu? Ni pun paket yg ni dh penuh dah.. Pakai tube tu mmg la anak mama tak rasa bila anak mama shishi" Saya tgk paket shishi yg tergantung kt tepi hujung kaki katil. Ye, mmg dh gemuk penuh that packet.

I. was. stunned.

Saya shishi tp saya tak rasa? Saya tak sedar? How come?


3 comments:

  1. Ya Allah... Betapa kuatnyer kamu Irma... Semoga cepat2 recover... ='(
    *ade part 4 ke? =)

    ReplyDelete